De Caravan accu en oplader

  • beheerder

    Wat heb ik aan een accu in de caravan, hoor ik u zeggen

    Als er geen vaste stroomaansluiting in de buurt is kunnen verlichting, waterpomp kachelventilator en televisie en enz. op een 12V accu werken. En bent u wat onafhankelijker van een campingplaats met een vaste stroomaansluiting in de buurt. Ook zult u vaak op de wat mooiere plaatsen staan iets verder van de medemens maar wel dichter bij de natuur. Het wordt met een accu zelfs goed mogelijk om echt in het wild te staan, wat in diverse landen toegestaan wordt.

    Hoe groot moet die accu (in Ah) dan wel zijn, dat zal uw volgende vraag zijn

    Dat kunt u zelf goed berekenen aan de hand van het volgende voorbeeld:

    2 Lampjes van 10 Watt verbruiken 2 x 10 Watt Het stroom verbruik is 20 Watt : 12 Volt = 1,6 Ampère. Na 3 uur is er 3 x 1,6 Ah = 4,8 Ah verbruikt.

    2 Uur tv kijken met een toestel van 50 Watt is 2 x 50 Watt is 100 Watt : 12V = 8,3 Ah verbruikt.

    Het is warm de kachelventilator draait 6 uur en verbruikt 10 Watt per uur 6 x 10 Watt = 60 Watt : 12 = 5 Ah verbruikt.

    4,8 + 8,3 + 5 Ah = het totale dagverbruik 18 Ah.

    Met een accu van 105 Ah zou u in theorie bijna 6 dagen u zelf kunnen voorzien van stroomconsumptie. Dus aan de slag maak volgens het voorbeeld zelf een berekening. Tja en met een lichtpaneel op het dak van de caravan bent u nergens meer afhankelijk van stroom.

    Maar wat betekent dat

    105 Ah (Ampère per uur) geeft de capaciteit aan. Berekening daarvan vindt plaats aan de hand van een capaciteitstest van 20 uur. Deze accu moet 105 : 20 = 5,25 Ampère kunnen leveren gedurende die 20 uur. Na deze test blijft er een spanning van ongeveer 10,5 Volt (1,75 Volt per cel) over. Bij een lagere spanning werken 12 Volt apparaten niet of nauwelijks meer. Het is niet zo dat dezelfde accu ook gedurende 1 uur 105 Ampère kan leveren.

    Wat is de werking van een accu

    Een accu bestaat uit cellen: In een 12 Volt accu zitten er 6. Deze cellen bevatten plusplaten (loodsuperoxide) en minplaten (poreus lood) die hangen in Elektrolyt (een geleidend mengsel van zwavelzuur en gedestilleerd water). Een chemische reactie zorgt voor de opwekking van spanning, ongeveer 2 Volt per cel.

    Wat is het verschil tussen een autoaccu en een caravanaccu

    Een autoaccu is ontworpen om kortstondig een zeer hoge stroomsterkte te leveren aan een startmotor van wel 100 tot 300 Ampère. Caravans gebruiken gedurende uren of dagen een lagere stroomsterkte voor verlichting, water en enz. zo’n 4 tot 8 Ampère. Autoaccu’s zijn niet bestand tegen die langdurige belasting, daarom wordt in de caravan een ander type accu gebruikt.

    Welk type accu wordt er dan gebruikt

    Een 12 Volt caravanaccu ook wel tractie- accu genoemd met een capaciteit van minimaal 70 Ah Deze zijn in tegenstelling tot een startaccu (autoaccu) ook goed bestand tegen diepe ontlading.

    Hoe moet ik een accu opslaan

    Breng het vloeistofniveau op peil met gedestilleerd water. Laad de accu vervolgens goed op.

    Warmte versnelt zelfontlading, dus zoek een koele vorstvrije bewaarplaats. Maak de bovenzijde schoon met een licht sopje. Maar kijkuit dat er geen sop of kraanwater in de cellen terecht komt. Smeer de polen in met zuurvrije vaseline. Caravanaccu’s moeten regelmatig ontladen en weer opgeladen worden. Gelaccu’s kunnen zonder onderhoud worden opgeslagen, alleen de polen even insmeren met zuurvrije vaseline.

    Is zelfontlading te voorkomen

    Zelfontlading is een normaal proces en is niet te voorkomen. Vervuild accuzuur, gemorste zuurresten en het te vol gieten tijdens het bijvullen bespoedigen zelfontlading. Zelfs een vervuilde bovenzijde vormen, wanneer deze van pool na pool gaat , een zwak geleidend pad voor elektriciteit. Ook al heeft u de accu log gekoppeld van het 12 Volt circuit. Het proces voltrekt zich langzaam circa 1 % per dag (bij een nieuwe accu gaat het wat langzamer) Dat betekend dus dat na 50 dagen de volle accu 50% ontladen is en aan de lader zal moeten worden gezet. Houd de accu dus schoon.

    Zijn tractie accu’s beter dan gelaccu’s

    Elektrolyt is gewoonlijk vloeibaar, maar zit als een dikke gelatinepudding in een gelaccu. Zowel een autoaccu als een caravanaccu kunnen gevuld zijn met gel.

    Voordelen van een gelaccu zijn: de hogere capaciteit gecombineerd met een langere levensduur en zelfontlading vindt praktisch niet plaats. Zonder onderhoud komt de accu gemakkelijk de winter door. Nadeel de accu is een stuk duurder en er is een speciale acculader voor nodig.

    Ze zeggen dat een onderhoudsvrije accu geen onderhoud nodig heeft, klopt dat

    Voorheen konden loodplaten van een accu worden vervangen. Maar nu zijn de accu’s zo gemaakt dat ze niet meer open kunnen (onderhoudsvrij) en antimoon werd aan de loodplaten toegevoegd om de levensduur daarvan te verlengen. Dat antimoon veroorzaakt wel meer waterverbruik. Dus de accu moet regelmatig gecontroleerd worden op het elektrolytniveau, en zo nodig bijgevuld worden met gedistilleerd water.

    Is knalgas gevaarlijk

    Tijdens het laden kan er door bepaalde omstandigheden waterstof en zuurstof uit de accu ontsnappen. Knalgas is een mengsel van deze twee gassen. Plaats de caravanaccu daarom bijvoorkeur in een zuur bestendige accubak, met een ontluchting op de accucellen zodat het knalgas via het slangetje door de vloer naar buiten wordt afgevoerd. Boor geen gaten in de accubak.

    Kan ik ook gekookt water gebruiken om het elektrolytniveau bij te vullen

    Nee, dit is niet aan te raden er blijven na het koken nog verschillende stoffen achter die schade kunnen aanrichten. Gebruik gedistilleerd of gedemineraliseerd water.

    Is het nodig dat ik de accu van het 12 Volt circuit haal als ik de caravan even niet gebruik

    De meeste problemen tijdens het stallen (winterstalling) ontstaan doordat de accu aangesloten blijft aan het 12 Volt circuit. Omdat bijna geen enkele schakeling geheel stroomloos is om wat voor een reden dan ook, zorgen lekstroompjes ervoor dat gedurende een wat langere stalling de accu volledig wordt ontladen. Het resultaat is een gesulfateerde en kapotte accu. Een lekstroompje van slechts 50mA zorgt er al voor dat een 90 Ah accu in 75 dagen 100% ontladen is: 50mA per uur is 1,2 Ah per dag. 90Ah : 1,2 Ah is 75 dagen. Koppel de accu dus los als u hem even niet gebruikt.

    Laden voor de stalling

    Controleer na het afkoppelen van de accu het elektrolytniveau in de cellen. Vul zo nodig bij. Zet dan de accu aan de lader op een koele, droge, vorstvrije en geventileerde plaats en laad de accu goed op. Na het beëindigen van het laadproces en het afkoppelen van de lader, houdt u de accu een paar keer schuin om de lengteas, om gas te laten verdwijnen en het zuur een keer extra goed te mengen. Het laden is van groot belang. Indien het een koude winter wordt kan, vanwege het grillige verloop ven de bevriezingstemperaturen van de verdund zwavelzuur de accu plotseling bevriezen en daardoor de bak barsten. Een goed geladen accu met een zuursterkte van 1,280kg/l heeft het laagste vriespunt: -70ºC.

    Als tijdens de winterstalling de accu WEL aan een druppelader blijft dan kan er relatief weinig gebeuren. Wel af en toe even kijken of het niveau goed blijft om de 6 weken.

    Als tijdens de winterstalling de accu NIET aan een druppellader blijft dan is het raadzaam om de accu om de 8 weken na te laden ongeacht de zuurgraad.

    Te veel lading is tijdens opslag te prefereren boven te weinig. Als de zuurgraad beneden de 1,250 kg/l is dan moet de accu geladen worden.

    Veiligheid

    1)Plaats de accu altijd in een accubak van kunststof.

    2)Bevestig de bak goed vast op zijn plek. Zorg er natuurlijk wel voor dat u de accu er gemakkelijk uit kunt tillen.

    3)Een geladen accu bevat Explosieve gassen (knalgas) houdt open vuur uit de buurt.

    Controleer nooit het vloeistof niveau met een aansteker. Voorkom vonkvorming van de accupolen.

    Vonkvorming dicht in de buurt van de accu kan deze laten ontploffen. Eerst de minpool los maken.

    4)Accuzuur is een bijtende stof en tast lichaamsdelen, kleding en verf enz. onherstelbaar aan.

    Handen goed wassen met water en zeep.

    5)Zorg voor een gasafvoer set op de cellen en leid zo knalgas naar buiten af. Boor een gaatje naast de accubak naar buiten waar het slangetje door wordt gestoken.

    Stroomverbruik

    Bereken het stroomverbruik nauwkeurig en vooral niet te optimistisch. Een volgeladen accu van bijvoorbeeld 70 Ah geeft in het beste geval: 12 X 70 = 840 Wh.

    Enige verbruikers op een rij: Waterpomp ca 25 W/h, TL Lampen Ca 11 W/h, 12 Volt TV Toestel tussen de 30 en 60 W/h, en het verbruik van de Gloeilampjes staat op het lampje ( 10 Watt is dus 10 W/h enz). Bij koude geeft een accu minderstroom af. De energie verdwijnt echter niet, maar komt terug als het warmer wordt.

    Onderhoud

    1)Accu regelmatig controleren op vloeistofniveau, zo nodig bijvullen met Gedestilleerd of gedemineraliseerd water tot 1,5 cm boven de platen.

    2)De accupolen in smeren met zuurvrije vaseline.

    3)Tijdens de winter de accu vorstvrij en goed opgeladen wegzetten. Elke 2 maanden de accu opladen met een lader van 4 Ampère.

    Een te grote laadstroom geeft sterke gasontwikkeling en kristalvorming op de platen tot gevolg, waardoor de capaciteit van de accu afneemt.

    4)Door te meten onbelaste spanning — soortelijk massa vloeistof — belastingstest, spanning en stroomtest.

    Controle

    1)Lekkage accubak.

    2)Vuile accu.

    3)Kleur elektrolyt (vloeistof).

    4)Bolle wangen (accu).

    5)Bloemkolen (aanslag op de accupolen).

    6)Afvoerslang gassen goed aangesloten en door de vloer naar buiten afgevoerd.

    7)Accuklemmen goed vast.

    8)Accubak goed aan de vloer vast.

    9)Voldoende vloeistof.

    10)Voldoende spanning.

    Accu testen met een accutester

    De tester aansluiten op de polen. De accutester onttrekt veel stroom uit de accu en na 10 seconden mag de spanning niet veel zijn gedaald. De belasting en de spanningsdaling is afhankelijk van de capaciteit van de accu.

    Accu testen met een zuurweger

    Met behulp van een zuurweger kan men veel over de toestand van de accu te weten komen. Laat gedurende 1 à 2 uur de accu met rust.

    Uit de batterijspanning kan men de S.M. waarde berekenen, er is n.l. het volgende verband:

    EMK (per cel) = S.M. (in kg/dm3) + 0.84

    Voorbeeld

    Meet men een rustspanning van 12.36 V dan is de celspanning 12.36 / 6 = 2.06 V

    De soortelijke massa is dan S.M. = 2.06 - 0.84 = 1.220

    De zuurweger meting is bij veel accu’s mogelijk, men kan via de vuldoppen de S.M. van elke cel onafhankelijk bepalen.

    Alleen bij sommige onderhoudsvrije accu’s is dit niet mogelijk.

    De waarde van de S.M. is zeer belangrijk om de ladingstoestand van de batterij te weten.

    De concentratiedaling van het elektroliet, d.w.z. van de S.M. is exact evenredig met het aantal geleverde ampère-uren. Omgekeerd, de stijging is recht evenredig met het aantal geladen Ah.

    De waarde van de S.M. wordt wel verschillend weergegeven, volgens de SI standaard moet het opgegeven worden in kg/m3 maar men ziet ook vaak de waarde in kg/dm3 of ook wel in g/ml (vaak op zuurwegers)

    Onderstaande figuur en schema maakt het een en ander duidelijk.

    Laadtoestand van de Accu

    De laadtoestand van de accu controleert men het eenvoudigst met een accuzuurweger. Om goed af te lezen dient men de zuurweger rechtstandig te houden. Zorg dat er voldoende elektrolyt opgezogen wordt, zodat de aerometer goed drijft.

    Let op:

    Omdat de soortelijke massa van een lege accu laag is, is de kans groot dat in de winter een ontladen accu kapot vriest. Onderhoud de accu goed zie boven.

    Sommige zuurwegers zij tevens voorzien van een kleurcode op de achterkant van de aerometer

    De werking van een accu

    Een accu zet chemische energie om in elektrische energie. Omdat dit een gecompliceerd proces is wordt alleen in hoofdlijnen naar de samenstelling en de werking van een accu gekeken.

    Een accu bestaat uit een bak (polypropyleen) welke is verdeeld in meerdere cellen. In elke cel zijn een aantal loden platen geplaatst. Bij een startaccu zijn dit dunne platen, bij een recreatieaccu zijn dit dikke platen. Deze platen vormen altijd een set, namelijk een gelijk aantal positief platen en negatieve platen. Elke cel heeft een spanning van 2,1 volt. Een 12V-accu bestaat dan ook uit 6 cellen. Een cel is gevuld met een mengsel van zwavelzuur en water (elektrolyt).

    In de accu vindt een chemisch proces plaats waarbij zich aan de positieve platen loodoxide vormt en aan de negatieve platen lood. Door op de polen van de accu een spanningsbron zoals een acculader aan te sluiten wordt de celspanning opgevoerd van 2,1 volt tot ongeveer 2,35 volt. Bij een 12V-accu (6 cellen) is dit 14,1 volt. Dit laadproces moet op een bepaalde wijze (laadstroom in verhouding tot celspanning) plaatsvinden om te voorkomen dat de accu gaat koken (boven de 14,4V of 14,7V). Tijdens het koken van de accu komt er namelijk gevaarlijk knalgas vrij.

    Bij het opladen van de accu wordt de zuurgraad van het elektrolyt steeds geconcentreerder, bij het ontladen wordt de zuurgraad weer lager. Een accu is volledig geladen als de zuurdichtheid van het elektrolyt een waarde heeft van 1,28 kg/l (soortelijke massa). Zodra de zuurdichtheid is gedaald naar 1,24 kg/l moet de accu weer worden opgeladen. De capaciteit van een accu gaat achteruit als in de accu door ontlading sulfietvorming plaatsvindt. Hierbij vormen zich sulfietkristallen op de platen waardoor de werkzame oppervlakte van de platen afneemt. De accu verliest dan blijvend aan capaciteit. Sulfatering kan worden bestreden door de accu regelmatig op te laden of door gebruik te maken van een accu-trimmer.

    Acculaders

    Deze zijn er in vele soorten en prijsklassen te koop en ze doen het allemaal!

    De eerste aandacht gaat uit naar de accu en tenslotte de acculader. In de

    praktijk betekent dat, dat de acculader meestal de sluitpost op de begroting is.

    Daardoor gaat het precies verkeerd! Als er al sprake is van een volgorde in

    belangrijkheid, dan kun je het beste eerst je aandacht richten op de kwaliteit van de acculader. Al koopt u de beste accu, zonder de juiste acculader komt u nog niet ver. Dat heeft te maken met het feit dat lang niet elke acculader in staat is om een semi-tractie accu te laden. Zelfs als de acculader daar toe in staat is, blijft nog de vraag of de accu wel echt vol is. Een niet volledig geladen accu, kan u zo uren verbruik schelen. Omdat we gebruik maken van semi-tractie accu’s, hebben we ook een acculader nodig die daar voor geschikt is. Lang niet elke acculader is dat! Let daar dus op! Een acculader die geschikt is voor semi-tractie accu’s, is meestal ook geschikt voor de gewone conventionele accu’s. Het meeste plezier heeft u van een computer gestuurde acculader, die in staat is tot het zogenaamde druppel laden. Die laatste functie is heel belangrijk. Het is geen apparaat van een paar tientjes, maar gezien wat dit apparaat kan en de beveiliging tegen overladen van uw kostbare accu, is hij zijn geld waard! Een goede lader is een CTEC XS-3600. Het beste advies wat ik u geven kan, doe op dit gebied geen concessies. De verleiding is groot om het met een apparaat van enkele tientjes te doen, maar afgezien van het feit dat u uw accu niet vol krijgt en daarmee u actieradius verkleint, neemt u ook het risico dat u uw accu opblaast en dat laatste is ook niet zonder gevaar!

    Accu te diep ontladen

    Wanneer een accu zover leeg getrokken is dat een lader hem niet meer oppakt dan is er een methode namelijk deze:

    Neem een tweede accu verbind de plussen met een startkabel en de minnen met een startkabel en laat deze zo even staan p/m 1/2 uur en ontkoppel ze dan en zet dan de lader er aan. vaak pakt de lader hem dan gewoon weer op. Maar het blijft altijd beter om het te voorkomen.

    Welke accu, alles op een rijtje

    Een start accu

    Dit is een loodaccu met een vloeistof elektrolyt. Als u de auto start kan meer dan 200A geleverd worden voor de startmotor. Hij is erop gebouwd om korte tijd een heel grote stroom te kunnen leveren en hij kan ook weer snel opgeladen worden. Dit wordt bereikt door dunne platen, waardoor het

    zuur gemakkelijk bij het oppervlak van de platen kan komen. Daardoor hebben startaccu's een beperkte capaciteit, waarvan slechts een klein gedeelte gebruikt mag worden. Een startaccu die helemaal leeg getrokken is moet binnen enkele maanden vervangen worden omdat hij de motor niet meer kan starten. Daardoor is de startaccu minder geschikt voor gebruik in de caravan, waar wij een grote capaciteit willen, die we ook echt kunnen gebruiken.

    Loodzuur accu

    In de caravan gebruiken we doorgaans heel wat lagere stromen, slechts enkele ampères. Een caravanaccu, ook wel lichtaccu, solaraccu of hobbyaccu genoemd, is erop gebouwd om zo lang mogelijk een dergelijke stroom te kunnen leveren. Dit wordt bereikt door dikke platen met een sponsachtige structuur. Het oppervlak wordt daardoor vele malen groter en daarmee de capaciteit in Ah, maar het loodspons binnen in de platen is slecht bereikbaar voor het zuur. De stroom die een caravanaccu mag leveren is daarom beperkt tot zo'n 20 ampère. Bij een grotere stroom valt de sponsstructuur uit elkaar en ruïneer je de accu.

    Deze ouderwetse loodzuur accu mag dan niet meer de enige zijn, hij wordt nog altijd volop gebruikt. Loodzuur accu's zijn er in een variëteit aan uitvoeringen: startaccu's, semi-tractie accu's en tractie accu's.

    Een nadeel van loodzuur accu's is dat ze veel onderhoud vergen; je moet regelmatig even kijken of er nog voldoende vloeistof in zit. Zo niet, dan kun je dat met gedistilleerd water weer aanvullen. Doe dat nooit met leidingwater, want dat is elektrisch geleidend. Hoe vaak er moet worden bijgevuld, hangt samen met het stroomgebruik, de temperatuur, en de laadspanning. De zelfontlading die bij gewone accu's wel 10% per maand kan bedragen, is bij een gel accu maar ongeveer 2%.

    Bij overlading (bijvoorbeeld door met een verouderde lader te lang of met een te hoge spanning te laden) verliest een loodzuur accu water en produceert hij bovendien zeer brandbare (knal)gassen. Daarom moet dit soort accu's altijd op een goed geventileerde plaats staan. En dan nog is het oppassen geblazen, want bij elektriciteit kunnen altijd en overal vonken ontstaan. Zorg er voor dat een caravanaccu nooit langere tijd ontladen blijft. Hebt u hem gedurende langere tijd gebruikt, laad hem dan weer helemaal op zo gauw dat enigszins kan.

    Als er vaker moet worden bijgevuld kan dat een indicatie zijn dat de accu het gaat opgeven. Hoe beter je voor een loodzuur accu zorgt, hoe langer hij meegaat.

    Gel accu

    Een gel accu werkt ongeveer hetzelfde als een loodzuur accu. Het verschil is echter dat er bij een gel accu geen water tussen de platen zit, maar een min of meer vaste substantie: gel. Gel accu's zijn afgesloten, je hoeft deze accu dus niet bij te vullen met gedestilleerd water. Wel laden natuurlijk. De zelfontlading die bij gewone accu's wel 10% per maand kan bedragen, is bij een gel accu maar ongeveer 2%. Er zit wel een veiligheidsventiel op waaruit gassen kunnen ontsnappen als er te ver of te snel wordt geladen maar omdat de kans op gasvorming bij een gel accu te verwaarlozen is, mag dit soort accu's overal worden geplaatst allen wel rechtop. Het is zo dat dit type accu een lagere capaciteit heeft in verhouding met zijn gewicht dan de vloeistofaccu. Doordat ze weinig tot geen onderhoud vergen worden deze accu's ook wel solaraccu's genoemd. De levensduur is ongeveer gelijk aan die van de loodaccu.

    Spiraalaccu (eerste AGM type)

    In de jaren ‘70 deed de spiraalaccu zijn intrede, als één van de eerste AGM Accu’s. AGM staat voor Absorbed Glass Material. Bij accu’s van dit type wordt de stroomvoorraad niet opgenomen in zuur of gel, maar geabsorbeerd in een dunne glasvezelmat. Dat heeft vier belangrijke voordelen:

    1) Je kunt ze veel dieper ontladen tot ‘0’, en dus heb je veel minder (totaal)capaciteit nodig. Je zou met een veilige marge kunnen uitgaan van 90% beschikbare stroom van de opgegeven capaciteit;

    2) Door de lage weerstand worden ze veel sneller geladen,

    3) Je kunt (per uur) veel meer stroom afnemen, zonder dat de capaciteit in belangrijke mate afneemt. Bij grote stroomverbruikers kan dat zelfs een accu uitsparen.

    4) AGM- accu's mag je in elke stand monteren, desnoods onderste boven. Zelfs als er een gat in zou komen, stroomt er niets uit; gewoon omdat er geen vrij vocht in zit.

    Een speciale accubak is dus niet nodig en ventilatie evenmin. De bouw is bovendien veel compacter dan die van een loodzuur accu. Hij vraagt dus minder ruimte en tot aan de vervanging hoef je er ook nooit meer bij.

    Spiraalaccu's zijn speciaal ontwikkeld om in korte tijd heel veel stroom te leveren. De capaciteit kan gedurende een korte tijd wel 900 Ampère zijn. Hoewel ze er tegenwoordig ook zijn met de eigenschappen van semi-tractie dus bruikbaar als lichtaccu.

    AGM Accu

    Bij een ‘gewone’ AGM accu zitten de platen weer ouderwets netjes naast elkaar. Verder is het principe gelijk aan dat van de spiraalaccu: de elektriciteit wordt opgeslagen in glasvezel. Deze accu's kun je eigenlijk overal voor gebruiken en het voordeel is dan dat alle accu's uitwisselbaar zijn. Je kunt grote hoeveelheden stroom afnemen, zonder schade aan de accu. De levensduur wordt opgegeven als 5 tot 10 jaar. Soms zelfs 5 tot 10 keer zolang als een loodzuur accu!

    Semi-tractieaccu

    Wie zoveel mogelijk uren continue gebruik te willen maken van accustroom is afhankelijk van een semi-tractie accu. Deze accu’s onderscheiden zich van de conventionele accu’s door het feit dat ze een constante stroom van 12 volt leveren en zeer diep te ontladen zijn. Een gewone accu levert 12 volt, maar loopt dan terug naar elf en minder. Daar kunnen sommige verbruikers niet goed tegen! Trekt u een dergelijke accu leeg, dan is de accu in de meeste gevallen kapot. Een semi-tractie accu kent deze problemen niet. Deze accu’s leveren een constante stroom van 12 volt en als de accu leeg is, gaat deze niet stuk. Hij is daar op gemaakt. Naast het feit dan een accu een spanning van 12 volt moet leveren, hebben we ook te maken met het aantal uren dat een accu deze stroom leveren kan, dit laatste wordt uitgedrukt in ampère-uren. Afgekort leest u Ah. Als u een verbruiker koopt die bijvoorbeeld. 20 Ah gebruikt en u koopt een semi-tractie accu van 100 Ah. Dan kunt u vijf uur continue stroom afnemen. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe groter het gewicht! Een accu van 70 Ah, weegt beduidend minder dan een accu van 200 Ah. Maar kijk uit, u moet hem wel kunnen tillen!

    Dit soort accu is aan te bevelen voor wie een caravanmover of een automatische leveller heeft gemonteerd. Deze apparaten trekken een grotere stroom dan voor een gewone caravanaccu toelaatbaar is.

    Meerdere Accu’s aan één schakelen

    Om de gewenste batterijcapaciteit te bereiken, is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk accu's in serie en/of parallel te schakelen. Eén van die voorwaarden is dat de accu's bijvoorkeur eenzelfde productiedatum hebben en van eenzelfde gelijkvormige constructie zijn. Dit moet omdat de accu's gelijk dienen te worden belast en een identieke laadspanning zullen krijgen.

    Bij SERIESCHAKELING telt men de spanning op en blijft de capaciteit in Ah die van de enkele toegepaste accu.

    Bij PARALLELSCHAKELING tel je de capaciteiten in Ah op en is de spanning dezelfde als die van een enkele accu.

    Als bij een samengestelde accubank één accu defect is en vervangen moet worden, verdient het aanbeveling ALLE accu's uit die bank te vervangen. Bij parallelschakeling zou een enkele vervangen accu worden genivelleerd door de oude daaraan parallel geschakelde accu. Bij serieschakeling krijgt een vervangen accu te weinig laadstroom, doordat de oude daarmee in serie geschakelde accu een geringere capaciteit heeft op grond van zijn leeftijd.

    De Omvormer van 12V naar 230V

    Een goede omvormer verdient zijn geld dubbel en dwars terug, want het aanbod van 230V apparaten is groot en de prijzen zijn veel aantrekkelijker dan speciale 12V producten. Met eenmaal een eigen permanente 230V systeem aan boord, zijn de mogelijkheden eindeloos. Alle apparaten die 230V nodig hebben en dat zijn er nogal wat denk maar eens aan: Laptop, Mixer, Koffiezetapparaat, Waterkoker, Magnetron, Oventje, alle laders voor telefoon en fototoestel, Scheerapparaat, Elektrische tandenborstel, Tv, Reciver van de schotel en enz krijgen gewoon 230V uit uw 12V boord accu. En op de camping heeft u nooit geen 230V nodig.

    Wat is dit voor een omvormer

    Deze omvormer maakt van een 12 Volt gelijkspanning (dit komt uit de boordaccu van de caravan of camper) een 230 Volt wisselspanning. Deze 230 Volt wisselspanning komt overeen met het stopcontact thuis. Dit betekent dat er geen verlengkabel naar een stopcontact nodig is om toch gebruik te kunnen maken van 230 Volt apparaten in en om de caravan of camper.

    Verschillen in kwaliteit

    Er zijn op de markt twee typen omvormers te koop, namelijk de gemodificeerde sinus omvormers en de echte sinus omvormers. Om van 12 Volt gelijkspanning een gemodificeerde sinus omvormer te maken is minder moeilijk dan een echte sinus omvormer. Daarom zijn zuivere sinus omvormers duurder in aanschaf.

    Goedkoop is duurkoop

    De nadelen van een (goedkope) gemodificeerde sinus omvormer kunnen zijn:

    1) Het ijzerpakket van de transformator in of aan een aangesloten apparaat gaat resoneren op de blokgolf. De kans bestaat dat de transformator daarna blijft brommen, ook thuis bij een echte sinus.

    2) Het ontstaan van stoorstrepen door de TV uitzending heen en brom in het geluid.

    3) Meeste airco's geven problemen vanwege inductieve belasting.

    4) Problemen met TL- verlichting vanwege inductieve belasting.

    5) Snelladers voor accu's, zoals bijvoorbeeld voor de schroefboormachine gaan defect en beschadigen daarbij mogelijk ook nog gemodificeerde sinus omvormer.

    6) Problemen bij opladen van sommige merken elektrische tandenborstels.

    Deze laadproblemen komen doordat bij sommige apparaten een speciale manier van laden (elektronica) wordt toegepast en deze in de war raakt van de getrapte golfvorm die uit een gemodificeerde sinus omvormer komt. Aan een zuivere sinus omvormer zitten geen functionele nadelen. Het enig te noemen nadeel is, dat de aanschafprijs hoger ligt.

    Vermogen

    De aanschafprijs van een omvormer is naast type omvormer ook afhankelijk van het vermogen dat hij kan leveren. Een 150 Watt omvormer is dus goedkoper dan een 600 Watt omvormer.

    Om een gevoel te krijgen of 300 Watt voldoende is, of dat het toch 1200 Watt moet worden, volgt hier een lijst met diverse apparaten en hun indicatief nominaal vermogen:

    Opladen elektrische tandenborstel 1 Watt

    Satellietontvanger 25 Watt

    37 cm televisie 45 Watt

    Netvoeding van een laptop 90 Watt

    Staafmixer 350 Watt

    Magnetron 800 Watt

    Bij het inschakelen van apparaten (zoals de TV en magnetron) ontstaat er kortstondig een hoog piekvermogen. Dit verschilt per apparaat, maar een aantal maal het normaal opgenomen vermogen (nominaal vermogen) komt zeker voor. Bijvoorbeeld een magnetron van 800W. Hierbij is 800 Watt het nominaal vermogen terwijl het werkelijk opgenomen vermogen (piek) in de praktijk wel 2 keer zo veel kan zijn. Enige vermogensreserve in het piekvermogen is dus gewenst.

    Waar moet je op letten bij aanschaf

    De meeste omvormers die worden aangeboden geven een blokspanning. Dit kan de nodige problemen geven met apparaten, met mogelijk defect als gevolg. Het is dus verstandig om meteen voor een zuivere sinus omvormer te kiezen. Daarnaast kan het belangrijk zijn dat de sinus een vaste frequentie (aantal golfbewegingen per seconde) heeft. Is dit niet doorlopend exact 50 Hz, heeft dit bijvoorbeeld invloed op de synchronisatie van de TV, want een TV gebruikt veelal de netfrequentie als referentie.

    Een goede omvormer heeft een rendement van ± 92%. Hoe lager dit getal, des te eerder is de accu leeg bij gelijksoortig gebruik. Bedenk zo goed mogelijk welke apparaten je op de omvormer gaat aansluiten. En probeer zo nauwkeurig mogelijk na te gaan hoeveel vermogen dat zal zijn. Hou vooral ook rekening met het piekvermogen van diverse apparatuur. Een goede omvormer levert dus een zuivere sinus, heeft een constante frequentie en kan piekvermogens opvangen.

    Wanneer men meerdere accu’s (van een hoog Ah gehalte) (en 1 of meerdere lichtpanelen (zonnepaneel) als laadeenheid voor deze accu’s gebruikt) in Parallel schakeling zet zijn de mogelijkheden enorm. En op de vraag wilt u op de camping een plekje met een 230V aansluiting luid uw antwoord terwijl u vriendelijk lacht: Nee dank u, dat is nooit meer nodig.

    Bron: http://members.chello.nl/a.galen4/index.htm

  • Hans

    hallo

    Ik heb zoals ik al zei altijd een caravanaccu in de auto, die word tijdens de rit via de omvormer naar 220 en de accu lader bij geladen. Ik heb de omvormer rechtstreeks op de auto accu, dat betekend dat de caravan accu bij stilstand word doorgeladen. Een stroom verlies uit de auto accu tot 10 ampère uur geeft geen startprobleem en onder het rijden komt de auto accu weer vol.

    Sta ik dus stil met de auto tijdens een telling dan laat ik de boel door laden tot maximaal 2 uur.

    Vroeger had ik een warmte blazer op de caravan accu in de nacht en kon bij zware nachtvorst het redelijk boven nul houden., natuurlijk geen kamer tempratuur , maar dat is in een slaapzak ook niet nodig. Nu heb ik een standkachel dus er gaat al minder stroom uit en als de caravan accu vol is brand er een groen lampje op de oplader en zet ik de omvormer uit.

    Ik kan dus vele dagen onderweg zonder stroom van het lichtnet en op die manier aan stroom komen .

    Ik slaap veel nachten in de auto en heb mijn douche adresjes in her en der en gelegenheid om kledingstukken te verschonen.

    Ik heb altijd de hond er bij en die bewaakt de auto als ik avonds weg ben even. Een auto inbreker word gebeten.

    Ik kan als het mee zit in de toekomst zo een huisje midden in het bos nemen waar geen stroom aansluiting is en via de zonnepanelen een paar caravan accu laden , of een ander optie als ze allemaal leeg zijn tegelijk met op elke caravan accu een lader via de generator opladen. 1 of 5 caravan accu’s opladen is qua benzine verbruik voor de generator hetzelfde.

    Ik kan ook nu in de sta caravan waar ik woon zo van het stroomnet af als het moet.

    Met vriendelijke groet,

  • H.G.M. van Beek

    L.S.

    Ik heb een Solifer caravan. Bouwjaar 1997 Altijd goed onderhouden.

    2 jaar geleden een druppelaar gekocht bij een caravandealer te Hoevelaken.

    Daarna nog een nieuwe accu geistalleerd.

    in 2009 ging alles naar behoren

    in 2010 met een Meivakantie in Frankrijk stonk het naar rotte eieren, dat bleek de accu te zijn. Voor dat wij op vakantie gingen accuwater nog gecontroleerd

    Na het constateren van de rotte eirenlucht, bleek dat het accuwater voor 60% was verdwenen. Accu inmiddels naar het chemisch afval gebracht

    Mijn vraag is bestaan er installateurs die verstand hebben van de caravansaccu"s en goede opladers en wat er nog meer bijhoort.?.Met de accu wordt aangestuurd:

    12 volt verlichting, de waterpomp, de primuskachel, de radio, de ventilator boven de keukenanrecht. De accu wordt ook opgeladen via de auto Auto Volvo S60.

    De 9 pagina's van hierboven geven een goed inzicht.

    Als ik alle weer in goede banen kan krijgen, kan ik weer met een gerust hart op stap in 2011.

    Alvast dank voor de te nemen moeite.

    met vriendelijke groeten,

    H.G.M. van Beek..

  • beheerder

    Beste,

    Jammer dat de oude accu al afgevoerd is, het is namelijk mogelijk de accu open te maken en de oorzaak te bekijken.

    Als er veel electrolyt verdwenen is kan dat enkele oorzaken hebben, meest voorkomende is nalatig onderhoud, verkeerde lader , accu wordt te warm etc etc.

    Als je geen bedrijf kan vinden die je verder kan helpen dan moet je me maar even een pm sturen, dan help ik je wel verder.

    mvg,

    beheerder

  • Hans

    Ik laad zelf altijd met een inteligente lader. dus die stopt met laden als de accu vol is.

    Ik heb nog een heel oude caravan accu op mijn kantoor thuis staan. om zo dingen met 12 volt aansluiting te kunen laten werken.

    Deze oude goedkope rommelmarkt caravan accu van 5 euro is minder krachtig om veel ampere af te geven.

    Het laad apparaat staat aan en ik kan de bankkussen verwarmen en het licht bij het buro aan zetten en kan binnen de penlite baterijen laden met de oplader waar ik een accu stopcontact voor nodig heb. Zulke oude accu zijn leuk om er bij te hebben maar niet ipv .In de zomer heeft ie in de brommobiel auto gestaan en helt die de koelbox in werking terwijl ik buiten in het veld bezig was en kon na een lange warme vermoeide telwerk de rudbull en andere drinken gekoelt drinken.

    Met vriendelijke groeten

  • hulst

    op de camping 4/6 amp

    in de caravan een gebruik van waterkoker en heteluchtkachel (niet opgelet bij gelijk verbruik)bv samen8/9 amp

    hoe voorkom ik het uitslaan van het campingnet.

  • Ben Nikkel

    wat te doen als je de accu WEL met gekookt water hebt bijgevuld en hij niet meer de juiste elektra levert.

  • Clifton

    I was reading some of your content on this site and I conceive this internet site is really informative! Keep on putting up walgreenslistens.