Alles over het opladen van de accu

  • beheerder

    De (lood‐zuur) accu zoals wij die kennen is al bedacht in de 19e eeuw. Het is een

    betrouwbare energiebron gebleken. Misschien wat lomp, maar aangebracht in een

    voertuig telt dat vaak wat minder en het is vaak de enige grote bron van elektrische

    energie die we met ons mee hoeven te nemen. Onderweg laadt het laadcircuit van

    ons voertuig de accu automatisch op.

    Maar wat als we een accu willen laden zonder laadcircuit van een auto, motor of

    boot? Of we willen de accu van de motor tijdens de winterstalling in topconditie

    houden? Misschien heeft u wel een wat oudere accu die een oppepper kan

    gebruiken.

    In dergelijke gevallen is een acculader die werkt via netstroom een uitkomst. In dit

    document gaan we nader in op de werking van de acculader en geven u praktische

    tips om uw accu in topconditie te brengen en te houden. U zult zien dat ook achter

    het acculaden weer een hele wereld schuil gaat!

    Dit document is met de grootste zorg samengesteld. De auteur/uitgever kan echter

    niet uitsluiten dat er fouten in de tekst aanwezig zijn.

    Accu’s – Introductie

    Een accu is eigenlijk een onmisbare energiebron als u, daar waar geen stopcontact

    voorhanden is, elektrische apparatuur wilt gebruiken. In combinatie met een goede

    omvormer naar 220 volt heeft u zelfs overal een stopcontact voorhanden.

    De meest voorkomende accu geeft een gelijkspanning af van circa 12 volt. Voor

    bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld vrachtwagens of boten, zijn er 24 volt accu’s.

    Dit artikel gaat uit van een 12 volt accu. De geschetste principes zijn echter ook van

    toepassing op 24 volt accu’s.

    Een accu is een energiereservoir. Je kunt er energie uithalen en ook instappen.

    Vergelijk dit met een emmer die je kunt vullen met water. Zolang je ‘m niet gebruikt

    blijft hij vol (afgezien van een klein lekje of druppelende kraan) en als je water

    aftapt loopt hij leeg. Het uitstromende water kan energie geven aan bijvoorbeeld

    een schoepenradje, dat elektriciteit zou kunnen opwekken.

    Een accu bestaat in essentie uit een combinatie van lood en zuur, en wordt daarom

    in de volksmond een lood(zuur‐) accu genoemd. De loodplaten hangen letterlijk in

    een bak met zwavelzuur. Een accu is opgebouwd uit cellen. Eén enkele cel heeft,

    indien opgeladen, een spanning tussen de + en – aansluiting van ruim 2 volt. Een 12

    volt accu bestaat daarom uit 6 van dergelijke cellen die aan elkaar zijn geschakeld

    (serieschakeling). Een 24 volt accu bestaat uit 12 cellen van 2 volt, uiteraard

    ondergebracht in één behuizing.

    De ideale accu voldoet aan de volgende criteria

    -Je kunt hem helemaal vullen

    -Alle energie die erin gaat, kan er ook weer uit

    -De energie kan er zeer snel uit worden gehaald (voor veel vermogen)

    -Je kunt hem oneindig vaak op‐ en ontladen

    -Hij heeft geen zelfontlading

    -Hij vraagt geen onderhoud

    Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat dit ideaal niet kan worden bereikt. In een

    voortdurend streven om toch in de buurt te komen, bestaan er veel verschillende

    soorten accu’s, gevoerd door nog meer merken.

    Voor serieus mobiel gebruik valt de startaccu af. Een startaccu van een auto is

    gemaakt om gedurende een korte tijd veel stroom te kunnen leveren. Dit type accu

    mag niet teveel worden ontladen. Er kan dus relatief weinig energie uit worden

    gehaald. Het verschil met een huishoudaccu is voornamelijk de oppervlakte van de

    platen met lood in de accu. Naarmate de oppervlakte van de accuplaten toeneemt,

    kan het zuur makkelijker de platen binnendringen wat een grotere stroomafgifte

    mogelijk maakt. Het voornaamste kenmerk van een startaccu is dan ook dat deze

    grote en dunne platen heeft. De startaccu is niet geschikt voor cyclische belastingen

    (dat wil zeggen voortdurend laden en ontladen) in een 12/24 Volt‐systeem om de

    verlichting te voeden. Een startaccu is relatief goedkoop.

    Voor mobiel gebruik is er de (semi)

    tractie accu.

    De semitractie accu wordt het

    meeste gebruikt voor recreatieve doeleinden en wordt meestal aangeduid als

    huishoudaccu. Hij is ten opzichte van een startaccu duurder in aanschaf, maar veel

    fijner om te gebruiken. De accu kan veel dieper worden ontladen. In een gel‐accu is

    het vloeibare loodzuur gevangen in een gel. Dit biedt voordelen zoals een nog

    diepere ontlading, geringe zelfontlading en flexibele montagemogelijkheden. Daar

    staat wel een hoog prijskaartje tegenover evenals een lagere capaciteit in

    verhouding tot zijn gewicht dan de vloeistofaccu.

    Welke accu u ook heeft, zorg er voor dat een accu nooit langere tijd ontladen blijft.

    Een accu, welk type u ook heeft, vindt het niet fijn om ontladen te zijn. Een ontladen

    of “lege” accu is aan vorming van sulfaat onderhevig. Dit onoplosbare zout

    verzamelt zich onderin de batterij en tussen de loodplaten. Een te lange slechte

    laadconditie verergert de sulfaatvorming en bedreigt de levensduur van de batterij

    met daaraan gepaard gaand capaciteitsverlies.

    Heeft u een accu gedurende langere tijd gebruikt, laad hem dan weer helemaal op

    zodra dat enigszins kan. Ook een accu die lange tijd niet gebruikt is moet regelmatig

    worden bijgeladen omdat hij aan zelfontlading onderhevig is. Een normale, ‘natte’,

    accu kan wel tot 10% van zijn lading per maand spontaan verliezen, een goede gelaccu

    circa 2%. De energie die een accu kan leveren is tevens afhankelijk van de

    omgevingstemperatuur. Dit verklaart het bekende fenomeen van weigerende

    startaccu’s, die in ieder geval niet tot minder dan 80% van hun capaciteit mogen

    worden ontladen, in de winter.

    Hoe weet ik wanneer een accu leeg is?

    Wat is nu de beste manier om te bepalen hoever een accu ontladen? De beste manier

    is door het meten van de zuurgraad van de elektrolyt in de accu. Dit is zwavelzuur

    en gezien de zeer bijtende eigenschappen, sterk af te raden. De beste volgende

    methode is door te meten wat de spanning van de onbelaste accu is.

    Voor een goede meting mag de accu niet belast zijn en na een belasting 10 minuten

    rust hebben gehad. Meet de spanning met een goede, bij voorkeur digitale,

    voltmeter. Mobilenergy.nl levert hiervoor een goedkope, accurate digitale meter die

    geschikt is voor zowel 12 als 24 volt accu’s.

    Laadtoestand accu % ontladen s.m. elektrolyt Rustspanning in

    volt

    100% 0 1,28 12,72

    80% 20 1,245 12,51

    60% 40 1,21 12,30

    40% 60 1,175 12,09

    20% 80 1,14 11,88

    0% 100 1,10 11,64

    Tabel 1 Relatie tussen laadtoestand 12 volt accu, klem (rust)

    spanning en zuurgraad

    Hoe accu’s correct te laden

    Een accu is een opslagvat voor energie. Om er iets uit te halen (ontladen) moeten we

    hem eerst vullen (laden). Er moet dus energie worden toegevoegd. Zoals u

    misschien bekend is, is voor energie in een elektrisch circuit spanning en stroom

    nodig. In zijn eenvoudigste vorm bestaat een acculader uit een spanningsbron

    (voeding) en een weerstand om de stroom te begrenzen. Deze combinatie laat,

    aangesloten op een accu, een stroom vloeien. De spanning over de accuklemmen en

    de stroom zorgen ervoor dat er energie in de accu vloeit. De aangebrachte spanning

    op de accuklemmen moet echter wel binnen een kritisch bereik liggen.

    Om de batterij te laden, moet door een externe spanningsbron de celspanning

    worden opgevoerd tot een waarde boven de 2,1 Volt. Aan de laadspanning zijn

    grenzen verbonden i.v.m. de overmatige vorming van waterstofgas (de

    “gasspanning”). Bij 2,35‐2,4 Volt per cel zal die ongewenste gasvorming optreden.

    Bij een gewone 12 Volt batterij is dat bij 14,1 tot 14,4 Volt batterijspanning.

    Tussen het laadsysteem en de accu moet daarom een laadregelaar geplaatst zijn, die

    voorkomt dat de accu te lang geladen wordt. Een accu wordt als geladen verondersteld, als de spanning tijdens het laden 14,2V bedraagt en het laden dient

    dan gestopt te worden.

    Er zijn een aantal methodes om een accu te laden, waaronder:

    -Via de dynamo en het bijbehorende laadcircuit van het voertuig (noodzakelijk

    voor startaccu’s). Gebruikelijke want gemakkelijke, doch vrij rigide, manier om

    een accu voortdurend tijdens het rijden bij te laden. Bovendien gooit de lange

    bedrading van de autodynamo naar de huishoudaccu roet in het eten. Door de

    weerstand daarvan blijft de laadstroom een stuk lager dan gewenst is.

    Hierdoor wordt de accu niet voldoende opgeladen. Een vrij complexe

    elektronische schakeling, booster genaamd, kan hier uitkomst brengen. Helaas

    zijn maar weinig caravans of campers hiermee uitgerust.

    -Via een zonnepaneel. Deze methode zorgt voor continu bijladen van de accu,

    zodat u deze niet steeds zelf aan een acculader hoeft te koppelen. Helaas is een

    zonnepaneel nog een duur luxe‐item en voor velen daarom niet toepasbaar.

    -Via een acculader die gevoed wordt door 220 volt (stopcontact). Deze methode

    staat de meest accurate lading van een accu toe.

    Op de laatste methode, laden via een 220 volt lader, gaan we nu nader in.

    Laden met een 2,3,of 4trapslader?

    Hoewel we, zoals eerder gezegd, eenvoudig kunnen opladen via een (begrensde)

    spanningsbron met een bepaalde weerstand heeft de praktijk uitgewezen dat dit

    niet de meest ideale manier van opladen is. Daarnaast is deze methode ook vaak

    onpraktisch omdat u zelf in de gaten moet houden wanneer het laden moet stoppen.

    Deze manier is daarbij niet geschikt voor continu laden (‘druppelladen’) en er is

    gevaar voor overlading, en bijkomende vergassing van het accuzuur

    Voor het optimaal laden van een accu is gebleken dat deze het beste in een aantal

    stappen kan worden opgeladen.

    Deze stappen worden genoemd:

    1. Bulk: opladen via een constante laadstroom. Hiermee wordt de accu op de

    juiste spanning gebracht (ca 14,4 volt) om vervolgens door te gaan naar de

    absorption fase. In deze fase ontvangt de accu de meeste lading. De accu is na

    deze fase 75 tot 90% geladen.

    2. Absorbtion: lading op basis van een constante laadspanning. De laadstroom

    neemt steeds meer af. De bulk‐ en absorptionfase samen zorgen feitelijk voor

    het volledig laden van de accu (tot 100%). Hoe meer de accu ontladen was, des

    te langer duren deze fases samen.

    3. Float of trickle (druppel): tevens op basis van een constante laadspanning. Hier

    start de onderhoudsmode van de accu (vaak wordt deze stand de

    ‘druppelstand’ genoemd). De accuspanning wordt verlaagd en dan gaat de accu

    in ’storage’ modus. De lagere ’storage’ spanning vermindert corrosie van de

    positieve platen.

    4. Storage: In deze blijft de laden vervolgens continu actief. De laadspanning ligt

    op of iets boven het niveau van de onbelaste spanning tussen de accuklemmen.

    Alleen 4‐traps laders kennen dit volledige onderhoudsschema. Deze laders zijn

    ideaal voor het continu onderhouden van accu’s van campers en motoren tijdens

    hun winterstalling.

    Een 4‐traps acculader zorgt ervoor dat alle fasen nauwkeurig worden doorlopen

    met een zo optimaal mogelijk geladen en geconditioneerde accu als gevolg.

    Als een accu niet regelmatig diep ontladen wordt, kan een 2‐traps laadcurve

    gebruikt worden (bulk gevolgd door float). Tijdens de eerste fase wordt de accu

    geladen met een begrensde stroom (de ’bulk’ fase). Zodra een vooraf ingestelde

    spanning wordt bereikt, wordt de accu op die spanning gehouden (de ’float’ fase).

    Deze laadmethode wordt gebruikt voor startaccu’s in voertuigen, en in

    ononderbroken stroomvoorzieningen. Ontladen van de accu en tegelijk laden is met

    dergelijke laadcircuits mogelijk.

    Een nadeel van de 2‐traps lader is dat de batterij bij overschakelen van bulk naar

    float niet helemaal geladen is, maar slechts 75 tot 90%. In float mode wordt de

    batterij maar heel langzaam bijgeladen. Een dergelijke lader is daarom niet echt

    geschikt voor mobiele toepassingen waarbij de capaciteit van de batterij optimaal

    moet worden benut.

    Het moge duidelijk zijn dat snel laden gecombineerd met continue, optimale

    performance eigenlijk alleen te realiseren is met een 4‐traps lader. Deze lader sluit

    je aan, stel je in en regelt verder alles zelf. Heel comfortabel: geen geknoei met

    timers, voortdurend aankoppelen aan de accu is geen probleem. Uw accu gaat

    langer en beter mee. De laders die Mobilenergy.nl bijvoorbeeld verkoopt, laden alle met 4 fases om de accu volledig in de watten te leggen zodat u er jaren plezier van

    heeft.

    Laderkeuze: de optimale laadstroom

    De laadstroom gedurende de eerste fase (bulk) van het laden moet bij voorkeur 0,2

    C niet overschrijden. Hierbij is C de capaciteit van uw accu in Ampère‐uren (Ah).

    Bijvoorbeeld maximaal 20 Ampère voor een 100 Ah accu. De laders die

    Mobilenergy.nl verkoopt hebben altijd keuze tussen 2 laadstromen. Wij dekken met

    de volgende modellen de accugroottes van 10 tot 600 Ah:

    2+4 Ampère lader voor 12 volt accu’s

    4+8 Ampère lader voor 12 volt accu’s

    6+12 Ampère lader voor 12 volt accu’s

    12+24 Ampère lader voor 12 volt accu's

    3+6 Ampère lader voor 24 volt accu’s

    Wat gebeurt er bij een te kleine laadstroom?

    Als maar lang genoeg geladen wordt dan krijg je met iedere laadstroom de accu wel

    vol, zo wordt over het algemeen gedacht. Maar helaas kan een accu beschadigd

    worden bij een te kleine laadstroom. Een korte uitleg: door de zwaartekracht zal het

    vrijkomende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu blijven. Als de

    laadstroom groot genoeg is, zal een voldoende gassing in de accu ontstaan. Hierdoor

    ontstaat een goede zuurmenging in de accu, waardoor het soortelijk gewicht van het

    accuzuur boven‐ en onderin de accu nagenoeg gelijk is. Dit vergroot de levensduur

    van de accu aanzienlijk. Neem daarom altijd een lader met een laadstroom van

    tenminste 8% van de nominale capaciteit van de accu.

    Hoe lang duurt het voordat mijn accu weer vol is?

    Dit hangt af van een aantal factoren: de capaciteit van de accu, de grootte van de

    laadstroom, ontlading en kwaliteit van de accu, en of er nog actieve verbruikers zijn

    aangesloten op de accu. Bij een ontladen accu is de laadtijd als volgt te bepalen:

    Laadtijd = accucapaciteit gedeeld door de laadstroom + 4 uur

    Bijvoorbeeld, een 200Ah accu wordt geladen met 24 Ampere laadstroom. De laadtijd

    bij een ontladen accu is dan ongeveer 200/24+4 = 12 uur.

    Zijn er nog verbruikers aangesloten op de accu dan moet de door deze onttrokken

    stroom van de laadstroom worden afgetrokken. Als de verbruikers altijd

    aangesloten zijn dan wordt aangeraden een lader met een grotere laadstroom te

    nemen.

    Onderhoud: wat is druppelladen?

    Druppelladen wil zeggen dat een opgeladen accu op peil moet worden gehouden

    gedurende een langere tijd, bijvoorbeeld in een winterstalling. Voor druppelladen

    van bijvoorbeeld een 200Ah accu is slechts een lader van zeg 2 Ampère nodig. Maar

    dan moet u wel zeker weten dat de accu volgeladen is, want een dergelijk lader kan

    nooit een lege accu vol krijgen. Druppelladen is feitelijk de laatste (3e of 4e fase) van

    het laadproces, en vereist een lader die in deze speciale modus kan schakelen.

    Bron:www.mobilenergy.nl

  • hans

    Hallo

    Weet iemand of het klopt dat de C-tek 4300 accu oplader minder per uur laad als de caravan of auto accu bijna vol is dan wanneer die bijna leeg is.

    Op de accu staat dat het laad vermogen 4 Ampère per uur is. Bij een lege caravan accu van 100 ampère uren zou men dus 25 laaduren nodig hebben om de accu weer vol te krijgen.

    Ik had via de accu stopcontactdoos die aan caravan accu zit een ventilator blazer aan. Die tegen de achterraam blaast. (Dit omdat de achteruit verwarming kapot is en alleen te herstellen is met een compleet nieuwe achteruit voor 800 euro, een beslagen raam kan met de wind ventilator ook droog worden ook al is het koud.)

    Omdat de hond nat was van dolle in de sloten en de raam meteen weer opnieuw beslaat als ik even naar de supermarkt moet heb ik de ventilator uit de accustopcontact doos van de auto gehaald en in de accu stopcontactdoos van de caravan accu gedaan, dan heeft het geen invloed op de accu van om de waarmee de auto gestart moet worden.

    Ik rekende uit aan de tijd van dat ingeblazen heeft dat er ongeveer 1 ampère uur uit die caravan accu is , die vlak daarvoor volgeladen was.

    Toen ik thuis via de oplader de caravan accu weer vol laden duurde het laden van 1 ampère met de 4 ampère accu veel langer dan een kwartier .

    Dit is niet de eerste keer dat het mij opviel.

    Het is ook met de auto accu zo als ik een lange rit gemaakt heb en de acculader op de auto accu zet dat hij ruim een uur nodig heeft voordat de lader aangeeft dat de accu vol is.

    De auto accu is jong zit er pas in en de dynamo laad goed. Dat heb ik zelf inmiddels uitgetest met test apparatuur.

    Mijn vraag is dus laad de accu lader minder snel als ie bijna vol is.

    Ik kan in de beschrijving er niks over vinden

    Met vriendelijke groet,

  • Hans

    Ik zie dat er weinig posten zijn, MAAR kwaliteit is beter dan kwantiteit van veel posten, want er zijn zat prikbord daar is het nivo echt bijna 0 . Hier zijn weinig posten maar de posten die er zijn die zijn super en technisch en op nivo.

    de extra caravan accu is wel handig als je op reis bent. .

    tijdens het rijden word ie weer volgeladen. Waterkoken voor koffie en thee doe ik via de caravan accu en nooit via de auto accu ook als er onde rhet rijden meer dan 10 ampere aan dingen aan staat neemt de caravan accu de rest over.

    Met vriendelijke groeten

  • beheerder

    Hallo hans,

    Er wordt idd nog niet veel gepost, dat is jammer, maar het heeft tijd nodig he?

    Een extra accu is zeker handig, ook omdat je de accu van het voertuig dan niet belast met je dagelijkse bezigheden.

  • Hans

    Op momenten als nu dat het niet lukt om in slaap te komen, (dat gebeurt niet vaak ) ga ik meestal maar weer even er uit en verdiepen in dit soort zaken

    als accu's en 12volt zaken.

    Ik moet vaak op Google iets in typen om te weten wat er bedoelt word.

    Tegenwoordig kun je met een zo kort mogelijk zinnetje of 3 belangrijke woorden uit een zin die je in Google in typt , ook bepaalde vragen te weten te komen.

    Er is altijd wel een website die er over gaat. Dat kan ook een reden zijn dat mensen minder posten hier en dat verklaart ook de reden dat de technische kwaliteit van een fora achteruit holt.

    De antwoorden op vragen zijn via een andere weg te vinden. Er zijn meerder website op w.w.w. die over een bepaald onderwerp gaan en op ene website heb je geen trollen of flauwe reacties , maar wel antwoord op de vraag. Dus technisch gerelateerde forums als deze zullen niet veel groeien. Daar komt ook nog bij dat mensen met een beetje iets meer nivo dan de gemiddelde over het algemeen veel minder op een fora komen. Voor technisch gerelateerde fora is dat jammer.

    Het komt steeds meer voor ook bij geheel ander onderwerpen dat als je van een vraag 3 de 3 belangrijkste woorden typt in Google dat je via een website op het wereldwijde of via andere fora die een onderwerp bespreken je met het alleen lezen daarvan antwoord op de vraag heb gekregen.

    Dat heeft tot gevolg dat de internet fora een thee mutsen club gaat worden en de serieuze kant zoekt via de andere bronnen antwoord op de vragen. Hoe langer het internet bestaat hoe vaker er een bepaald onderwerp of probleem wel ergens besproken is.

    Helaas gaan de goede fora als deze en andere technische gerelateerde fora als eerste uit de lucht wegens gebrek aan belangstelling. Lijkt op de uitdrukking de goede gaan eerst.

    Met vriendelijke groeten Hans

  • beheerder

    ja dat klopt, er is nog weinig animo hier, ik ben blij dat jij ons prikbord nog vult met je ervaringen, hahahahaha

    maar goed, de tijd zal het leren.

  • Hans

    Hallo

    Op dit prikbord mag best wat meer mensen komen met verstand of ieder met een beetje verstand die zo met alle beetjes verstand samen die hier prikbord de technische kennis omhoog haalt. iedereen weet weer iets anders wat de ander niet weet.

    Omdat dit een onderdeel is van de elektronica heb ik een link verwijzing op de Electronic prikbord gemaakt hier naar toe .

    Maar de kwaliteit word echt niet bepaald door veel posten. Liever minder posten maar wel inhoud dan vele andere prikborden wat net ene soap en poppenkastspel is met jaren lang dezelfde spelers . Ik bezoek daarom voortaan ook alleen nog de prikborden of fora buiten startpagina die technische gerelateerd zijn . Dankzei de brommobiel prikbord en de 45 tuners forum buiten de startpagina. , heb ik dankzij het lezen van topics van andere met vragen waar ik wat van geleerd heb meer dingen zelf kunnen doen en zo bij elkaar opgeteld ongeveer 1200 euro garage kosten uitgespaard.

    Daarom moet men ook nooit een technische gerelateerde fora en prikbord gaan vergelijken met gerelateerde fora voor lotgenoten met een bepaalde stoornis of naar beschouwelijke en politieke fora en prikborden gaan want dan weet je gelijk waar het begin ontstaat dat politieke en levensbeschouwelijke mening verschillen in oorlogen zijn ontaard vroeger. Ze verklaren je nog voor gek ook, als je gezegd dat zit soort dingen daar wel het begin van zijn ook al is volledige vergelijking niet helemaal het goede.

    Maar goed op technisch gerelateerde fora en prikborden komen dat soort mensen niet want daar is hun nivo toch te laag voor.

    Met vriendelijke groet,

  • Hans

    even weer terug op het onderwerp accu laders.

    Tot hoeveel ampère mag een caravan accu geladen worden want ik heb begrepen dat als ze bijvoorbeeld 10 AMH per uur bij geladen worden dat ze eerder slijten.

    Met vriendelijke groet,

  • Peter Overeem

    beheerder Schreef:

    ——————————————————-

    > De (lood‐zuur) accu zoals wij die kennen is al

    > bedacht in de 19e eeuw. Het is een

    > betrouwbare energiebron gebleken. Misschien wat

    > lomp, maar aangebracht in een

    > voertuig telt dat vaak wat minder en het is vaak

    > de enige grote bron van elektrische

    > energie die we met ons mee hoeven te nemen.

    > Onderweg laadt het laadcircuit van

    > ons voertuig de accu automatisch op.

    > Maar wat als we een accu willen laden zonder

    > laadcircuit van een auto, motor of

    > boot? Of we willen de accu van de motor tijdens de

    > winterstalling in topconditie

    > houden? Misschien heeft u wel een wat oudere accu

    > die een oppepper kan

    > gebruiken.

    > In dergelijke gevallen is een acculader die werkt

    > via netstroom een uitkomst. In dit

    > document gaan we nader in op de werking van de

    > acculader en geven u praktische

    > tips om uw accu in topconditie te brengen en te

    > houden. U zult zien dat ook achter

    > het acculaden weer een hele wereld schuil gaat!

    > Dit document is met de grootste zorg samengesteld.

    > De auteur/uitgever kan echter

    > niet uitsluiten dat er fouten in de tekst aanwezig

    > zijn.

    >

    > Accu’s – Introductie

    > Een accu is eigenlijk een onmisbare energiebron

    > als u, daar waar geen stopcontact

    > voorhanden is, elektrische apparatuur wilt

    > gebruiken. In combinatie met een goede

    > omvormer naar 220 volt heeft u zelfs overal een

    > stopcontact voorhanden.

    > De meest voorkomende accu geeft een gelijkspanning

    > af van circa 12 volt. Voor

    > bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld vrachtwagens

    > of boten, zijn er 24 volt accu’s.

    > Dit artikel gaat uit van een 12 volt accu. De

    > geschetste principes zijn echter ook van

    > toepassing op 24 volt accu’s.

    >

    > Een accu is een energiereservoir. Je kunt er

    > energie uithalen en ook instappen.

    > Vergelijk dit met een emmer die je kunt vullen met

    > water. Zolang je ‘m niet gebruikt

    > blijft hij vol (afgezien van een klein lekje of

    > druppelende kraan) en als je water

    > aftapt loopt hij leeg. Het uitstromende water kan

    > energie geven aan bijvoorbeeld

    > een schoepenradje, dat elektriciteit zou kunnen

    > opwekken.

    > Een accu bestaat in essentie uit een combinatie

    > van lood en zuur, en wordt daarom

    > in de volksmond een lood(zuur‐) accu genoemd. De

    > loodplaten hangen letterlijk in

    > een bak met zwavelzuur. Een accu is opgebouwd uit

    > cellen. Eén enkele cel heeft,

    > indien opgeladen, een spanning tussen de + en –

    > aansluiting van ruim 2 volt. Een 12

    > volt accu bestaat daarom uit 6 van dergelijke

    > cellen die aan elkaar zijn geschakeld

    > (serieschakeling). Een 24 volt accu bestaat uit 12

    > cellen van 2 volt, uiteraard

    > ondergebracht in één behuizing.

    >

    > De ideale accu voldoet aan de volgende criteria

    > -Je kunt hem helemaal vullen

    > -Alle energie die erin gaat, kan er ook weer uit

    > -De energie kan er zeer snel uit worden gehaald

    > (voor veel vermogen)

    > -Je kunt hem oneindig vaak op‐ en ontladen

    > -Hij heeft geen zelfontlading

    > -Hij vraagt geen onderhoud

    > Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat dit

    > ideaal niet kan worden bereikt. In een

    > voortdurend streven om toch in de buurt te komen,

    > bestaan er veel verschillende

    > soorten accu’s, gevoerd door nog meer merken.

    >

    > Voor serieus mobiel gebruik valt de startaccu af.

    > Een startaccu van een auto is

    > gemaakt om gedurende een korte tijd veel stroom te

    > kunnen leveren. Dit type accu

    > mag niet teveel worden ontladen. Er kan dus

    > relatief weinig energie uit worden

    > gehaald. Het verschil met een huishoudaccu is

    > voornamelijk de oppervlakte van de

    > platen met lood in de accu. Naarmate de

    > oppervlakte van de accuplaten toeneemt,

    > kan het zuur makkelijker de platen binnendringen

    > wat een grotere stroomafgifte

    > mogelijk maakt. Het voornaamste kenmerk van een

    > startaccu is dan ook dat deze

    > grote en dunne platen heeft. De startaccu is niet

    > geschikt voor cyclische belastingen

    > (dat wil zeggen voortdurend laden en ontladen) in

    > een 12/24 Volt‐systeem om de

    > verlichting te voeden. Een startaccu is relatief

    > goedkoop.

    > Voor mobiel gebruik is er de (semi)

    > tractie accu.

    > De semitractie accu wordt het

    > meeste gebruikt voor recreatieve doeleinden en

    > wordt meestal aangeduid als

    > huishoudaccu. Hij is ten opzichte van een

    > startaccu duurder in aanschaf, maar veel

    > fijner om te gebruiken. De accu kan veel dieper

    > worden ontladen. In een gel‐accu is

    > het vloeibare loodzuur gevangen in een gel. Dit

    > biedt voordelen zoals een nog

    > diepere ontlading, geringe zelfontlading en

    > flexibele montagemogelijkheden. Daar

    > staat wel een hoog prijskaartje tegenover evenals

    > een lagere capaciteit in

    > verhouding tot zijn gewicht dan de vloeistofaccu.

    > Welke accu u ook heeft, zorg er voor dat een accu

    > nooit langere tijd ontladen blijft.

    > Een accu, welk type u ook heeft, vindt het niet

    > fijn om ontladen te zijn. Een ontladen

    > of “lege” accu is aan vorming van sulfaat

    > onderhevig. Dit onoplosbare zout

    > verzamelt zich onderin de batterij en tussen de

    > loodplaten. Een te lange slechte

    > laadconditie verergert de sulfaatvorming en

    > bedreigt de levensduur van de batterij

    > met daaraan gepaard gaand capaciteitsverlies.

    > Heeft u een accu gedurende langere tijd gebruikt,

    > laad hem dan weer helemaal op

    > zodra dat enigszins kan. Ook een accu die lange

    > tijd niet gebruikt is moet regelmatig

    > worden bijgeladen omdat hij aan zelfontlading

    > onderhevig is. Een normale, ‘natte’,

    > accu kan wel tot 10% van zijn lading per maand

    > spontaan verliezen, een goede gelaccu

    > circa 2%. De energie die een accu kan leveren is

    > tevens afhankelijk van de

    > omgevingstemperatuur. Dit verklaart het bekende

    > fenomeen van weigerende

    > startaccu’s, die in ieder geval niet tot minder

    > dan 80% van hun capaciteit mogen

    > worden ontladen, in de winter.

    >

    > Hoe weet ik wanneer een accu leeg is?

    > Wat is nu de beste manier om te bepalen hoever een

    > accu ontladen? De beste manier

    > is door het meten van de zuurgraad van de

    > elektrolyt in de accu. Dit is zwavelzuur

    > en gezien de zeer bijtende eigenschappen, sterk af

    > te raden. De beste volgende

    > methode is door te meten wat de spanning van de

    > onbelaste accu is.

    > Voor een goede meting mag de accu niet belast zijn

    > en na een belasting 10 minuten

    > rust hebben gehad. Meet de spanning met een goede,

    > bij voorkeur digitale,

    > voltmeter. Mobilenergy.nl levert hiervoor een

    > goedkope, accurate digitale meter die

    > geschikt is voor zowel 12 als 24 volt accu’s.

    > Laadtoestand accu % ontladen s.m. elektrolyt

    > Rustspanning in

    > volt

    > 100% 0 1,28 12,72

    > 80% 20 1,245 12,51

    > 60% 40 1,21 12,30

    > 40% 60 1,175 12,09

    > 20% 80 1,14 11,88

    > 0% 100 1,10 11,64

    > Tabel 1 Relatie tussen laadtoestand 12 volt accu,

    > klem (rust)

    > spanning en zuurgraad

    >

    > Hoe accu’s correct te laden

    > Een accu is een opslagvat voor energie. Om er iets

    > uit te halen (ontladen) moeten we

    > hem eerst vullen (laden). Er moet dus energie

    > worden toegevoegd. Zoals u

    > misschien bekend is, is voor energie in een

    > elektrisch circuit spanning en stroom

    > nodig. In zijn eenvoudigste vorm bestaat een

    > acculader uit een spanningsbron

    > (voeding) en een weerstand om de stroom te

    > begrenzen. Deze combinatie laat,

    > aangesloten op een accu, een stroom vloeien. De

    > spanning over de accuklemmen en

    > de stroom zorgen ervoor dat er energie in de accu

    > vloeit. De aangebrachte spanning

    > op de accuklemmen moet echter wel binnen een

    > kritisch bereik liggen.

    > Om de batterij te laden, moet door een externe

    > spanningsbron de celspanning

    > worden opgevoerd tot een waarde boven de 2,1 Volt.

    > Aan de laadspanning zijn

    > grenzen verbonden i.v.m. de overmatige vorming van

    > waterstofgas (de

    > “gasspanning”). Bij 2,35‐2,4 Volt per cel zal

    > die ongewenste gasvorming optreden.

    > Bij een gewone 12 Volt batterij is dat bij 14,1

    > tot 14,4 Volt batterijspanning.

    > Tussen het laadsysteem en de accu moet daarom een

    > laadregelaar geplaatst zijn, die

    > voorkomt dat de accu te lang geladen wordt. Een

    > accu wordt als geladen verondersteld, als de

    > spanning tijdens het laden 14,2V bedraagt en het

    > laden dient

    > dan gestopt te worden.

    >

    > Er zijn een aantal methodes om een accu te laden,

    > waaronder:

    > -Via de dynamo en het bijbehorende laadcircuit van

    > het voertuig (noodzakelijk

    > voor startaccu’s). Gebruikelijke want

    > gemakkelijke, doch vrij rigide, manier om

    > een accu voortdurend tijdens het rijden bij te

    > laden. Bovendien gooit de lange

    > bedrading van de autodynamo naar de huishoudaccu

    > roet in het eten. Door de

    > weerstand daarvan blijft de laadstroom een stuk

    > lager dan gewenst is.

    > Hierdoor wordt de accu niet voldoende opgeladen.

    > Een vrij complexe

    > elektronische schakeling, booster genaamd, kan

    > hier uitkomst brengen. Helaas

    > zijn maar weinig caravans of campers hiermee

    > uitgerust.

    > -Via een zonnepaneel. Deze methode zorgt voor

    > continu bijladen van de accu,

    > zodat u deze niet steeds zelf aan een acculader

    > hoeft te koppelen. Helaas is een

    > zonnepaneel nog een duur luxe‐item en voor velen

    > daarom niet toepasbaar.

    > -Via een acculader die gevoed wordt door 220 volt

    > (stopcontact). Deze methode

    > staat de meest accurate lading van een accu toe.

    > Op de laatste methode, laden via een 220 volt

    > lader, gaan we nu nader in.

    >

    > Laden met een 2,3,of 4trapslader?

    > Hoewel we, zoals eerder gezegd, eenvoudig kunnen

    > opladen via een (begrensde)

    > spanningsbron met een bepaalde weerstand heeft de

    > praktijk uitgewezen dat dit

    > niet de meest ideale manier van opladen is.

    > Daarnaast is deze methode ook vaak

    > onpraktisch omdat u zelf in de gaten moet houden

    > wanneer het laden moet stoppen.

    > Deze manier is daarbij niet geschikt voor continu

    > laden (‘druppelladen’) en er is

    > gevaar voor overlading, en bijkomende vergassing

    > van het accuzuur

    > Voor het optimaal laden van een accu is gebleken

    > dat deze het beste in een aantal

    > stappen kan worden opgeladen.

    > Deze stappen worden genoemd:

    > 1. Bulk: opladen via een constante laadstroom.

    > Hiermee wordt de accu op de

    > juiste spanning gebracht (ca 14,4 volt) om

    > vervolgens door te gaan naar de

    > absorption fase. In deze fase ontvangt de accu de

    > meeste lading. De accu is na

    > deze fase 75 tot 90% geladen.

    > 2. Absorbtion: lading op basis van een constante

    > laadspanning. De laadstroom

    > neemt steeds meer af. De bulk‐ en absorptionfase

    > samen zorgen feitelijk voor

    > het volledig laden van de accu (tot 100%). Hoe

    > meer de accu ontladen was, des

    > te langer duren deze fases samen.

    > 3. Float of trickle (druppel): tevens op basis van

    > een constante laadspanning. Hier

    > start de onderhoudsmode van de accu (vaak wordt

    > deze stand de

    > ‘druppelstand’ genoemd). De accuspanning wordt

    > verlaagd en dan gaat de accu

    > in ’storage’ modus. De lagere ’storage’

    > spanning vermindert corrosie van de

    > positieve platen.

    > 4. Storage: In deze blijft de laden vervolgens

    > continu actief. De laadspanning ligt

    > op of iets boven het niveau van de onbelaste

    > spanning tussen de accuklemmen.

    > Alleen 4‐traps laders kennen dit volledige

    > onderhoudsschema. Deze laders zijn

    > ideaal voor het continu onderhouden van accu’s

    > van campers en motoren tijdens

    > hun winterstalling.

    >

    > Een 4‐traps acculader zorgt ervoor dat alle

    > fasen nauwkeurig worden doorlopen

    > met een zo optimaal mogelijk geladen en

    > geconditioneerde accu als gevolg.

    > Als een accu niet regelmatig diep ontladen wordt,

    > kan een 2‐traps laadcurve

    > gebruikt worden (bulk gevolgd door float). Tijdens

    > de eerste fase wordt de accu

    > geladen met een begrensde stroom (de ’bulk’

    > fase). Zodra een vooraf ingestelde

    > spanning wordt bereikt, wordt de accu op die

    > spanning gehouden (de ’float’ fase).

    > Deze laadmethode wordt gebruikt voor startaccu’s

    > in voertuigen, en in

    > ononderbroken stroomvoorzieningen. Ontladen van de

    > accu en tegelijk laden is met

    > dergelijke laadcircuits mogelijk.

    > Een nadeel van de 2‐traps lader is dat de

    > batterij bij overschakelen van bulk naar

    > float niet helemaal geladen is, maar slechts 75

    > tot 90%. In float mode wordt de

    > batterij maar heel langzaam bijgeladen. Een

    > dergelijke lader is daarom niet echt

    > geschikt voor mobiele toepassingen waarbij de

    > capaciteit van de batterij optimaal

    > moet worden benut.

    > Het moge duidelijk zijn dat snel laden

    > gecombineerd met continue, optimale

    > performance eigenlijk alleen te realiseren is met

    > een 4‐traps lader. Deze lader sluit

    > je aan, stel je in en regelt verder alles zelf.

    > Heel comfortabel: geen geknoei met

    > timers, voortdurend aankoppelen aan de accu is

    > geen probleem. Uw accu gaat

    > langer en beter mee. De laders die Mobilenergy.nl

    > bijvoorbeeld verkoopt, laden alle met 4 fases om

    > de accu volledig in de watten te leggen zodat u er

    > jaren plezier van

    > heeft.

    > Laderkeuze: de optimale laadstroom

    > De laadstroom gedurende de eerste fase (bulk) van

    > het laden moet bij voorkeur 0,2

    > C niet overschrijden. Hierbij is C de capaciteit

    > van uw accu in Ampère‐uren (Ah).

    > Bijvoorbeeld maximaal 20 Ampère voor een 100 Ah

    > accu. De laders die

    > Mobilenergy.nl verkoopt hebben altijd keuze tussen

    > 2 laadstromen. Wij dekken met

    > de volgende modellen de accugroottes van 10 tot

    > 600 Ah:

    > 2+4 Ampère lader voor 12 volt accu’s

    > 4+8 Ampère lader voor 12 volt accu’s

    > 6+12 Ampère lader voor 12 volt accu’s

    > 12+24 Ampère lader voor 12 volt accu's

    > 3+6 Ampère lader voor 24 volt accu’s

    > Wat gebeurt er bij een te kleine laadstroom?

    > Als maar lang genoeg geladen wordt dan krijg je

    > met iedere laadstroom de accu wel

    > vol, zo wordt over het algemeen gedacht. Maar

    > helaas kan een accu beschadigd

    > worden bij een te kleine laadstroom. Een korte

    > uitleg: door de zwaartekracht zal het

    > vrijkomende zware zuur (tijdens het laden) onderin

    > de accu blijven. Als de

    > laadstroom groot genoeg is, zal een voldoende

    > gassing in de accu ontstaan. Hierdoor

    > ontstaat een goede zuurmenging in de accu,

    > waardoor het soortelijk gewicht van het

    > accuzuur boven‐ en onderin de accu nagenoeg

    > gelijk is. Dit vergroot de levensduur

    > van de accu aanzienlijk. Neem daarom altijd een

    > lader met een laadstroom van

    > tenminste 8% van de nominale capaciteit van de

    > accu.

    > Hoe lang duurt het voordat mijn accu weer vol is?

    > Dit hangt af van een aantal factoren: de

    > capaciteit van de accu, de grootte van de

    > laadstroom, ontlading en kwaliteit van de accu, en

    > of er nog actieve verbruikers zijn

    > aangesloten op de accu. Bij een ontladen accu is

    > de laadtijd als volgt te bepalen:

    > Laadtijd = accucapaciteit gedeeld door de

    > laadstroom + 4 uur

    > Bijvoorbeeld, een 200Ah accu wordt geladen met 24

    > Ampere laadstroom. De laadtijd

    > bij een ontladen accu is dan ongeveer 200/24+4 =

    > 12 uur.

    >

    > Zijn er nog verbruikers aangesloten op de accu dan

    > moet de door deze onttrokken

    > stroom van de laadstroom worden afgetrokken. Als

    > de verbruikers altijd

    > aangesloten zijn dan wordt aangeraden een lader

    > met een grotere laadstroom te

    > nemen.

    > Onderhoud: wat is druppelladen?

    > Druppelladen wil zeggen dat een opgeladen accu op

    > peil moet worden gehouden

    > gedurende een langere tijd, bijvoorbeeld in een

    > winterstalling. Voor druppelladen

    > van bijvoorbeeld een 200Ah accu is slechts een

    > lader van zeg 2 Ampère nodig. Maar

    > dan moet u wel zeker weten dat de accu volgeladen

    > is, want een dergelijk lader kan

    > nooit een lege accu vol krijgen. Druppelladen is

    > feitelijk de laatste (3e of 4e fase) van

    > het laadproces, en vereist een lader die in deze

    > speciale modus kan schakelen.

    >

    > Bron:www.mobilenergy.nl

    Een heel duidelijk verhaal. Wel een vraag. Ik wil een huishoudaccu plaatsen in mijn aanhanger, waarin een 12V constant stroom en (contact) geschakelde stroom aanwezig is. Mijn bedoeling is om tijdens het rijden gebruik te maken van stroomvoorziening van de contactgeschakelde stroom en wanneer deze niet beschikbaar is van de accu. Nu wil ik deze accu tijdens de rit opladen. Kan dit door de constant-stroom voorziening? Ik beschik ook over een omvormer 12-230V een acculader (4-traps). Kan ik beter de omvormer gebruiken met aangesloten acculader?

  • paul cox

    Beste Hans,

    ik heb een lege Dynac calcium 12volt accu ( de lampen in de boot laten branden), en ik heb een accu lader ( carpoint) waarbij in de gebruiksaanwijzing staat dat deze alleen geschikt is voor 12v loodaccu's. mijn vermoeden is nu dat het laden met deze lader niet gaat werken.

    klopt dat??? en waarom.

    m vr grt Paul Cox