Hallo
Ik heb in deutschland bij een doe het zelver zaak heb gekocht in oktober al
, Hiermee kun je van elk apparatuur in huis meten hoeveel stroom iets verbruikt.
Nu ik op reis was en ergens stroom van het stroomnet had heb ik het een en ander zitten meten en wou hier de meet resultaten weergeven
Ik heb via de omvormer van 220 naar 12 volt de meter tussen het stopcontact en de stekker van de omvormer gezet en heb ook gezien dat je voor de omvormer er een halve ampère uur af moet trekken.
Hierbij de meet resultaten
Een ventilator die wind blaast bijna 2 AMH per blazer.
Heb ik dus 4 aan als het warm word en de hond zit achter in dan heb ik naast de raam open ook de blazers aan. Want zo kleine auto/brommobiel is net een bakoven anders .
Zo ik 7,5 AMH verbruiken.
De koelbox is 6 AMH
De laptop = 2,5 a 3,5 AMH en verschild nog al doe ik het
via de omvormer van 12 naar 220 volt dan is het stroom verbruik iets meer dan 5 AMH .
De accu oplader van ruim 4 AMP verbruik via het stroomnet 60 watt voor 12 volt is dat 5 AMH
Daarna deed ik in die omvormer van 220 naar 12 volt even de stekker van de omvormer die van 12 weer 220 volt maakt. Toen zag ik dat als je via de accustekker van de auto en de omvormer van 12 volt naar 220 volt de caravan accu laad dat het 8 AMP kost
Dus 3 ampère meer om zo omvormer te gebruiken.
Gezien je altijd bij opladen via de omvormer van 12 volt nach 220 volt er minder opgeladen word.
Kost opladen via de auto accu stekker tegen de 3 keer meer aan energie dan dat de caravan accu terug krijgt.
Als je rijdende bent maakt dat niet veel uit.
Ik heb tegenwoordig verlichtingen via 12 volt en niet meer omgevormd van 12 naar 220 met en schermerlamp . Dat trekt de caravan accu sneller leeg
Omvormer van 12 naar 230 volt aan laten staan zonder dat er iets op aangesloten word is een halve ampère per uur.
In dit topic geef ik meet gegevens die ik zelf gemeten heb weer.
Als andere meet gegevens weten kan men dat ook ion dit topic publiceren .
Indien ik ergens over stroom beschik van het stroomnet laad ik de caravan accu op via het stroomnet , alleen als ik dagen opreis of onderweg ben zonder stroom dan doe ik het via de auto.
Gezien dat het 8 ampère kost om via de omvormer van 12 naar 2300 volt de accu lader aan te sluiten en de caravan accu te laden en ik een accu wand kantact door rechtstreeks op de auto accu heb aangesloten zodat ik bij stilstand bij ene groep vogel de caravan accu kan door laden.
Is bij mij de regel max 1 uur door laden bij stilstand als ik overdag het licht niet nodig heb.
En Max een
half uur als ik overdag met licht moet rijden of in een land ben waar overdag met licht rijden verplicht is zoals in danmark en polen . In polen met veel bossen en schuw van die hoge bomen is het in zo land volkomen logisch en terecht dat je ook daar overdag het licht aan moet hebben. Hier ion Nederland heb je dat op de wegen die door de Veluwe bossen kruizen ook dat er een bordje staat licht verplicht ook overdag. Dus als ik in polen minister van verkeer en waterstaat was had ik er ook voor gezorgd dat het verplicht zou zijn. Om nog maar te zwijgen wat ik gedaan had als ik minister van justitie was in polen.
Maar om niet af te dwalen van ontopic naar offtopic ga ik weer verder over de meet resultaten
Een ampère verlies van max 10 AMH bij stilstand heeft geen gevolgen voor het starten.
Tenzij het een strenge nachtvorst is geweest en alles koud is.
Mijn auto accu zit onder de stoel en bij koude nachten word via de stand kachel de brommobiel op gewarmd dus de accu is dan ook niet zo koud.
Verwarming kussen is 4 a 5 ampère per uur . Deze verwarming kussen voor over de stoel kun je ook in je slaapzak stoppen.. deze kussen werkt op 12 volt.
Zolang je alles via de caravan accu laat werken alle apparatuur heeft dat geen invloed op je auto accu .
Er zijn dagen bij dat ik veel rij en alle verbruik weer aangevuld word maar als ik ergens relatief weinig Km maak door dat ik veel wandel komt er nauwelijks stroom bij in de caravan accu
Tijdens de rit mag ik max 14 APH trekken via auto accu wat daar overheen komt moet dan via de caravan accu. Nu ik tijdelijk elders weer over stroom van het net beschik is er al 8 amp minder nodig.
De koelbox kan onder het rijden via de auto accu gekoeld worden en tijdens stilstand op de caravan accu/
Met de zon door het glas en spullen dat gekoeld moet zijn heb je die weer nodig.
De
De zelf geïnstalleerde inbraak alarm door laten werken kost 1 ampere per uur. Dit via de caravan accu .
Andere meeting
Ik heb een uur de radio laten spelen terwijl ik stilstond met de motor
Daarna opgeladen de auto accu en de tijd opgenomen met opladen deze lader wasladen via het stroomnet 3 ampère per uur.
Na 44 minuten branden het lampje groen en was de auto accu vol.
Dus bij stilstaande auto de auto sleutel op 1 zetten en de radio laten spelen kost iets meer 2 AMH . bij elke 20 minuten die weer nodig was zou bij een 3 ampère lader een ampère verlies zijn dus 44 minuten is dan iets meer van APH per uur.
Verder laat ik nooit bij stilstand iets door laden of door werken als ik weet dat er minder dan 50 AMH in de caravan accu zit. Een volle is 100 AMH . Zodat ik altijd via de startkabel van de caravanaccu naar de auto accu een stroomstoot kan geven om te starten.
Ik kan dus midden in de nacht in de
dun bevolkte gebieden van europa mij zelf redden als de
accu van auto leeg is .
Verder heb ik in heel europa gratis wegenwacht hulp.
O ja voor dat mensen gaan zeggen je kunt ook je caravan accu laden via de auto dynamo. Nee daar is de dynamo niet geschikt voor en is ie zo kapot , want dat heb ik al eens uitgezocht .
Met vriendelijke groet, hans