Lange 12 volt kabel als verlengsnoer

  • Hans

    Hallo

    Ik weet zelf nog steeds meer niet dan wel van accu , maar als de beheerder of iemand anders het antwoord weet heb ik de volgende vraag

    Ik heb een locatie waar ik kan zitten waar de hond los mag en daar kan ik tot op 20 meter of 40 metier na afhankelijk wan de plek met de auto komen.

    Dus wou ik een verleng snoer maken van een accu draad 12 volt van 50 meter en dan met klemmen en een zekering er tussen op de plus draad en dan daar een accu stop kantact /sigaretten aansteker op zetten zodat ik daar online kan invoeren en 12 volt stroom heb op de laptop .

    De caravan accu in de auto mee sjouwen naar buiten dan heb ik vaak onder in last mijn rug.

    Mijn vraag is .

    Hoe dik moet de draad zijn ivm met verlies en weerstand .

    Mijn 2e vraag is

    kan de draad ook gemaakt worden van een kabel dat voorheen een lange verlengsnoer was van 230 volt. Want het koper kan dacht ik wel een lagere volt door de kabels trekken maar nooit een hogere.

    Dus andersom zou problemen geven.

    Met vriendelijke groeten

  • beheerder

    hans,

    daar is een formule voor, je kan dan berekenen wat de weerstand is, ik geef je wel een hint, een accuutje van 12 volt is vele malen lichter dan 50 meter accukabel, en let op, het is dubbel he, je hebt een plus en een min ;)

    beheerder.

  • hans

    hallo

    wat bedoelt u precies ??

    kan het dus wel of niet en kan het dan met een kabel waar eerst 230 gebruikt werd ???

    Met vriendelijke groeten

  • beheerder

    Hans,

    Op camper-freakz.nl staat het volgende leuke stuk erover geschreven.

    Eerst informatie over elektriciteit.

    We beginnen met bijvoorbeeld de accu als leverancier van elektriciteit. De elektriciteit wordt aangeboden op de 2 polen (+ en -). Tussen die 2 polen bestaat een potentiaalverschil, dat wordt spanning genoend. Spanning (V) wordt uitgedrukt in aantallen Volts (V). (De spanning van een volle accu is 12,7V. In het vervolg wordt als rekeneenheid 12V gebruikt.) Worden nu de 2 polen verbonden dan gaat er een stroom (I) vloeien van de +pool naar de -pool. De grootte van die stroom wordt o.a. bepaald door de weerstand van de verbinding. De weerstand (R) wordt uitgedrukt in aantallen Ohms. De stroom wordt uitgedrukt in aantallen Amperes. Er bestaat een verband tussen spanning, stroom en weerstand. Dat verband heet de wet van Ohm en luidt:

    V = I * R

    De grootte van de stroom is dus: I = V / R.

    Als de 2 polen van de accu direct met elkaar verbonden worden, is de weerstand 0 en de stroom zeer groot. Dat heet kortsluiting.

    Een apparaat dat werkt op elektriciteit, heeft spanning en stroom nodig om te kunnen functioneren.

    Het vermogen van een apparaat (P) wordt uitgedrukt in Watts (W). De formule hiervoor is: P = V * I

    Een paar ‘wetten’:

    De weerstand (R) van een koperdraad is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. DUS: hoe langer de draad en/ of hoe kleiner de doorsnee, des te groter is de weerstand.

    De door een stroom in een draad ontwikkelde warmte is bij gelijke stroomsterkte en tijd evenredig met de weerstand (R) van de draad.

    De hoeveelheid ontwikkelde warmte is bij gelijke weerstand en tijd evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte (I).

    Dat komt tot uiting in de wet van Joule:

    W =a * I2 * R* t

    waarin W is warmte, a is een constante, I is stroomsterkte, R is weerstand van de draad, t is tijd.

    Dus hoe groter de stroomsterkte, hoe dunner de draad, hoe langer de draad, des te groter is de warmteontwikkeling.

    Te veel warmteontwikkeling kan leiden tot smelten en ontbranding.

    We nemen als voorbeeld een koelkast van 100W.

    In huis is de (wissel)spanning 230V, de stroomsterkte nodig voor een 100W koelkast is dan: 100 / 230 = 0,43A. Omdat het in dit geval wisselstroom betreft, moet deze uitkomst vermenigvuldigd worden met de wortel uit 2. De “effectieve stroomsterkte” wordt dan zo'n 0,6.A

    In de camper is de (gelijk)spanning 12V, de benodigde stroomsterkte is dan: 100 / 12 = 8,3A.

    Als de koelkast werkt op 230V wisselspanning, behoeven we ons dus veel minder zorgen te maken om de stroomsterkte dan als hij werkt op 12V gelijkspanning.

    Om de warmteontwikkeling in de hand te houden mag in huis de stroomsterkte niet groter zijn dan 4A per mm2 draaddoorsnede. Door ongunstiger omstandigheden wordt aanbevolen in de camper de stroomsterkte niet groter te laten zijn dan 2A per mm2 draaddoorsnede. Als de stroom 8,3A is, dan moet de doorsnede van de draad meer dan 4mm2 zijn. Dit heeft alles te maken met veiligheid. Omdat er die 2A / mm2 ruim genomen is, zal een draad met een koperkern van 4mm2 voldoende zijn om de koelkast veilig van stroom te voorzien.

    Lange en dunne draden hebben nog een tweede nadeel. Als de stroom door een draad loopt, moet hij weerstand overwinnen. Het gevolg daarvan is een verlies aan spanning. Dat verlies is groter naarmate de weerstand groter is, dus naarmate de draad langer en/ of dunner is.

    De weerstand van koperdraad bij een lengte van 1 meter en een doorsnede van 1mm2 (r) is 0,0175Ohm.

    Dit heet de soortelijke weerstand van koper (sR). Eerder is al gesteld: de weerstand (R) van een koperdraad is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. De formule luidt:

    Rdraad = sR * L / D

    waarin sR is soortelijke weerstand, L is lengte van de draad in m, D is doorsnede van de draad in mm2.

    Het spanningsverlies tussen het begin en het einde van een draad volgt dan uit de volgende formule:

    Vbegin - Veind = I * Rdraad = I * sR * L / D

    Voeden we dus de koelkast met een 12V-accu via een draad van 10m heen en 10m terug met een doorsnede van 4mm2, dan wordt 12V ‘verdeeld’ over 20m draad en de koelkast. Het ‘spanningsverlies’over de draad zal dus zijn: 8,3 * 0,0175 * 20 / 4 = 0,7V. De koelkast krijgt dan 12 - 0,7 = 11,3V en zal dus slechter koelen.

    Het ‘spanningsverlies’over de draad bij draaddoorsnede 0,75mm2 zal dus zijn: 8,3 * 0,0175 * 20 / 0,75 = 3,9V.

    De koelkast krijgt dan 12 - 3,9 = 8,1V. Niet aanzetten dus, ook al vanwege de warmteontwikkeling in de draad.

    LET OP: Hierbij komt nog het NIET te verwaarlozen spanningsverlies over overgangsweerstanden in verbindingen, connectoren, zekeringen, schakelaars etc.

    Als de lengte van de te leggen draad en het gewenste maximaal spanningsverlies bekend zijn, is het bepalen van de benodigde draaddoorsnede te doen met de (herleide) formule:

    D = I * sR * L / (Vbegin - Veind)

    Nogmaals het koelkastvoorbeeld:

    I = 8,3A (koelkast), L = 20m (2*10), gewenst maximaal spanningsverlies = 0,6V

    ==> Draaddoorsnede minimaal 4,7mm2

    ==> Gebruik draad van 6mm2 (of parallel 2 x 2,5mm2).

    LET OP: Het spanningsverlies zal in werkelijkheid groter zijn door overgangsweerstanden in verbindingen, connectoren, zekeringen, schakelaars etc. Enige overcapaciteit in draaddoorsnede is dus gewenst.

    Conclusie:

    Kies dus voor én dikke + én voor dikke -massadraden. Gebruik draad van 6mm2 (of parallel 2 x 2,5mm2). Betreft het alleen het voeden van de koelkast, dan volstaat 4 mm2 ook wel. Gebruik altijd speciaal draad voor auto's e.d., te koop bij o.a. de automaterialenhandel en kampeerzaken & handel.

    Dus geen draad dat in huis gebruikt wordt, met massieve koperkern.

    In de camper: De stroomdraad en de massadraad : Het is aan te bevelen hiervoor draden (constant en massa) aan te leggen van 6 mm2. .

  • Hans

    Ik heb gekeken net maar en langere draad en zo is bijna net zo duur als een extra sterke accu in de laptop.

    Als de ene leeg is verwissel ik het.

    Soms is een andere oplossing goedkoper of het prijs verschil is te klein om met zo lange draad te rotzooien.

    Als iets bovendien gemakkelijker is en veiliger dan betaal ik soms liever iets meer en zeker als het andere ook geld kost.

    Er schijnen dus ook laptop accu te zijn die 6 uren werkt. Plus de bestaande laptop accu voor 2 uren dus ik ben voor 8 uren voor zien en als de ene leeg is laad de andere via de caravan accu op .

    Het geknutsel aan dit soort dingen kost ook nog al wat tijd die ik liever elders voor gebruik.

    Dus de minder in prijs en tijd en minder compact weegt nu niet op .

    Maar deze topic blijft daarmee al sowieso zo nuttig . je weet nooit of het om andere redenen nodig is of dat iemand anders vaan de hand van dit topic antwoord heeft opzijn of haar vraag.

    Met vriendelijke groet,

  • hans

    Sinds ik flat bewoner ben in de Friese hoofdstad heb ik de caravan accu in stevig gemaakte zit kinderwagen waarin de accu met lader in zit en die rij ik dan mee naar binnen en buiten om savond te kunnen bij laden. dus kan rustig elke dag de caravanaccu mee naar binnen nemen als er meet uit gaat dan met laden tijdens de rit bij komt \

    op de Veluwe heb ik het recreatie adres waar ik zomers op de de dam met de stroom paal oplaad en kan alles in de auto blijven

    Nu ga ik mijzelf opladen en slapen. maar moest onderbreken wegens een stroom storing dus ga alsnog slapen