Stroom uitval vanavond , Met accu heb ik nergens last van , behalve van zeikers aan de deur

  • Hans

    Stroom uitval

    Ander half uur geleden is op het gehele recreatie park bij alle sta caravans , dus ook waar ik veel verblijf de stroom uitgevallen.

    Iedereen vloekt buiten , althans dat hoorde ik toen ik naar mijn autootje liep.

    Daar pakte ik de lange verlengkabel die ik bij de caravan accu in de auto in het stop contact deed en zo via de het lange-draadje naar binnen en daar een contact doosje met 4 ingangen op aangesloten en vervolgens via de 12 volt omvormer naar 19 volt voor de laptop de laptop aan en ook via ook 12 volt verlichting. Dus ik kan door werken. Als de stroom er weer op komt dan laad ik de boel weer op.

    Ook heb ik een omvormer die zorgt dat de aanjager van de zibro doorwerkt . dat is 10 watt als ie werkt en alleen bij opnieuw aansteken eventjes 300 watt.

    Die lange 12volt kabel heb ik pas , want het tillen van de caravan accu is nog al zwaar voor een blanke-rug

    Bij het ontsteken van zibro kachel moest even alle andere stekker er uit.

    Ik heb ook op de omvormer de bureau lamp aan waar een spaarlamp van 23 watt gelijk aan 125 watt bulp lamp.

    Ik heb net een met oplaad batterijen verlicht bordje voor mijn deur

    “”niet storen, GVD Ik ben met dat moderne juppe gedoe niet per definitie afhankelijk van het stroomnet.. Het is jullie probleem niet de mijne ik kan dus gewoon verder werken”’ .

    ( onvriendelijke houding heeft zijn redenen)

    Mensen die van buiten zien dat er op het kantoor licht brand en as ze vlak bij komen horen dat de radio usb speler aanstaat. Komen vragen hoe ik wel stroom heb etc etc.

    Ik heb wel wat beters te doen.

    Ik woon in de goedkoopste stacaravan op eigen koopgrond van het hele park en verwarm de huiskamer met gas en die staat los van de stroom. De andere moeten via de stroom hun vermarming kunnen laten werken.

    Ik betaalde toen nog minder in guldens dan de rest in euro’s Maar o wee als een paar uur geen stroom is, ze denken gelijk dat er oorlog is uitgebroken.

    ( ik zoek nog steeds de stikkers als opschrift de jouwe is mooier , maar die van mij is betaald)

    Kortom accu kunnen nog handig zijn bij stroom uitval.

    De eigenaar van het park die het regelt is weg dus ik denk dat we pas tegen 1 uur snachts stroom hebben.

  • beheerder

    hans,

    als in nederland de stroom wegvalt ontstaan er serieuze problemen, kijk maar eens naar bijvoorbeeld dat helikopterongeval in de bommelenwaard of laatst ook weer een ziekenhuis zonder stroom. we zijn sterk afhankelijk van ons electranet.

    een back up accu in huis zal in de toekomst ook heel gewoon worden denk ik, net zoiets als een airco, het is bijvoorbeeld in de koude periodes al fijn dat je verwarmingsketel blijft werken na een stroomuitval.

    mvg,

    beheerder

  • hans

    Ik red mij wel tijdelijk zonder stroom en ik heb ook nog een generator op benzine.

    Dit omdat ik in het veld nachtvlinderonderzoek doe en dan moet er een ML lamp van 250 aan om zo de nachtvlinders levend te determineren.

    Ik ga een kijken of ik in het voorjaar de de ml lamp v ia caravan accu en omvormer kan laten werken.

  • hans

    Naast een accu onderweg die dan tevens gebruikt kan worden bij een stroom uitval . Heb ik gelukkig ook een kookstel op een kleine type ga fles bij gas uitval. Want rond de klok van 12 uur sloeg de beveiligingsklep dicht en toen ik hem weer opende sloeg hij een half uur later opnieuw dicht. maar ik kon geen lek ruiken. dus de gasdruk regelaar hoger gezet in de hoop iets te ruiken na dat ik voor de 2e keer de beveiligingsklep open zetten en ja hoor onder de caravan heb ik de lek gevonden. Ik heb wel moeten zoeken en heb de locatie gevonden .

    De rest laat ik over aan een erkende gas installateur en die laat ik het hele gasleiding stelsel na lopen voor dat het straks hier hamas hamas en de hele stacaravan vliegt ontploft door het gas . Ik heb dus de hoofdkraan dicht gedraaid en die komt pas open als de gas installateur geweest is.

    Maar om terug te komen het avontuurlijke leven heeft dus zijn voordelen bij nood zowel met stroom uitval als gas uitval . De beveiligingsklep heeft in iedergeval zijn werk goed gedaan.

    Op de gasbrander heb ik grote pan water gekookt en daarna in een emmer gegooid en vervolgens koud water er bij tot ik de gewenst tempratuur had en kon zo toch even douche na al het gezweet.

    Dus door het gas probleem was ik niet eerder dan zo meteen er aan toe om te gaan slapen.

    Ik heb inmiddels al een zwarte douche-zak gevuld met water die is 20 liter en heb ik op het dak van het schuurtje gelegd als ik rond 18 uur thuis ben met de zon er op dan heb ik een warme douche . Soms moet er wel eens koud water bij . Ook dat heb heeft de gemiddelde avonturiers in zijn bezit. 1 volle-dag stilstaand water in ene zak is tekort om legionella virussen te ontwikkelen ( veteranen ziekte) Dat gebeurt pas na een week.

    Dit is mijn voordeel van deze leefgewoonte van veel onderweg zijn en weken lang een zwervend bestaan . De installateur kan rustig pas volgende week komen als die het heel druk heeft deze week. . er zijn wel langere tijden als ik van huis ben dat het op deze manier gaat en nu kan ik met die zak binnen douche

    Normaal gesproken sta ik rond deze tijd op en de vogels zingen, maar ben te moe om naar buiten te gaan . auto rijden en helemaal niet geslapen is net zo gevaarlijk als rijden met drank op .

    Ik ga nog even tot 10 uur slapen en de rest haal ik morgen avond heel vroeg weer in. `

    Met vriendelijke groeten

  • beheerder

    leuk verhaal, ik las gisteren dat supermarkt de Lidl een leuke betaalbare generator te koop heeft, erg handig tijdens een stroomuitval, en vergis je niet, door alle nieuwe ontwikkelingen op electragebied zal er steeds vaker de stroom uitvallen her en der, let maar eens op.

  • Hans

    Ik heb een generator van ander half jaar geleden die ik net over de grens in Kleve gekocht had.

    Als ik in de ooypolder zit dan is de dufferwaard ook het werk gebied en dat is op deutsch grond gebied in de landkreis Kleve.

    Daar is ie veel goedkoper dan in Nederland meer dan d e helft zelfs en is gemakkelijk zelf te repareren dan die vorige Honda generator die draagbaar was. Technische zat hij vreemd in elkaar.

    Dat was nog erger dan brommobielen uit Frankrijk waar ik zelf in rij.

    Zo grote vriend en liefde ik heb voor HONDEN , zo grote hekel heb ik aan HONDA.

    Ik heb nog een bromfiets gekocht paar jaar terug die er waren voordat de duivel met de Honda op de markt kwam. Een zundapp uit 1967 , niet kapot ter krijgen , ik gebruik hem als ik ergens heen ga waar d e hond niet mee kan.

    Door die rot Honda is de zundapp die veel beter was verdwenen door goedkopere troep.

    Dus als je een generator koop, zorg wel dat je geen verkeert merk koopt.

    Met vriendelijke groet,