Energie verbruik Meet resultaten van apparatuur op 12 volt

  • Hans

    Hallo

    Ik heb in deutschland bij een doe het zelver zaak heb gekocht in oktober al

    , Hiermee kun je van elk apparatuur in huis meten hoeveel stroom iets verbruikt.

    Nu ik op reis was en ergens stroom van het stroomnet had heb ik het een en ander zitten meten en wou hier de meet resultaten weergeven

    Ik heb via de omvormer van 220 naar 12 volt de meter tussen het stopcontact en de stekker van de omvormer gezet en heb ook gezien dat je voor de omvormer er een halve ampère uur af moet trekken.

    Hierbij de meet resultaten

    Een ventilator die wind blaast bijna 2 AMH per blazer.

    Heb ik dus 4 aan als het warm word en de hond zit achter in dan heb ik naast de raam open ook de blazers aan. Want zo kleine auto/brommobiel is net een bakoven anders .

    Zo ik 7,5 AMH verbruiken.

    De koelbox is 6 AMH

    De laptop = 2,5 a 3,5 AMH en verschild nog al doe ik het

    via de omvormer van 12 naar 220 volt dan is het stroom verbruik iets meer dan 5 AMH .

    De accu oplader van ruim 4 AMP verbruik via het stroomnet 60 watt voor 12 volt is dat 5 AMH

    Daarna deed ik in die omvormer van 220 naar 12 volt even de stekker van de omvormer die van 12 weer 220 volt maakt. Toen zag ik dat als je via de accustekker van de auto en de omvormer van 12 volt naar 220 volt de caravan accu laad dat het 8 AMP kost

    Dus 3 ampère meer om zo omvormer te gebruiken.

    Gezien je altijd bij opladen via de omvormer van 12 volt nach 220 volt er minder opgeladen word.

    Kost opladen via de auto accu stekker tegen de 3 keer meer aan energie dan dat de caravan accu terug krijgt.

    Als je rijdende bent maakt dat niet veel uit.

    Ik heb tegenwoordig verlichtingen via 12 volt en niet meer omgevormd van 12 naar 220 met en schermerlamp . Dat trekt de caravan accu sneller leeg

    Omvormer van 12 naar 230 volt aan laten staan zonder dat er iets op aangesloten word is een halve ampère per uur.

    In dit topic geef ik meet gegevens die ik zelf gemeten heb weer.

    Als andere meet gegevens weten kan men dat ook ion dit topic publiceren .

    Indien ik ergens over stroom beschik van het stroomnet laad ik de caravan accu op via het stroomnet , alleen als ik dagen opreis of onderweg ben zonder stroom dan doe ik het via de auto.

    Gezien dat het 8 ampère kost om via de omvormer van 12 naar 2300 volt de accu lader aan te sluiten en de caravan accu te laden en ik een accu wand kantact door rechtstreeks op de auto accu heb aangesloten zodat ik bij stilstand bij ene groep vogel de caravan accu kan door laden.

    Is bij mij de regel max 1 uur door laden bij stilstand als ik overdag het licht niet nodig heb.

    En Max een

    half uur als ik overdag met licht moet rijden of in een land ben waar overdag met licht rijden verplicht is zoals in danmark en polen . In polen met veel bossen en schuw van die hoge bomen is het in zo land volkomen logisch en terecht dat je ook daar overdag het licht aan moet hebben. Hier ion Nederland heb je dat op de wegen die door de Veluwe bossen kruizen ook dat er een bordje staat licht verplicht ook overdag. Dus als ik in polen minister van verkeer en waterstaat was had ik er ook voor gezorgd dat het verplicht zou zijn. Om nog maar te zwijgen wat ik gedaan had als ik minister van justitie was in polen.

    Maar om niet af te dwalen van ontopic naar offtopic ga ik weer verder over de meet resultaten

    Een ampère verlies van max 10 AMH bij stilstand heeft geen gevolgen voor het starten.

    Tenzij het een strenge nachtvorst is geweest en alles koud is.

    Mijn auto accu zit onder de stoel en bij koude nachten word via de stand kachel de brommobiel op gewarmd dus de accu is dan ook niet zo koud.

    Verwarming kussen is 4 a 5 ampère per uur . Deze verwarming kussen voor over de stoel kun je ook in je slaapzak stoppen.. deze kussen werkt op 12 volt.

    Zolang je alles via de caravan accu laat werken alle apparatuur heeft dat geen invloed op je auto accu .

    Er zijn dagen bij dat ik veel rij en alle verbruik weer aangevuld word maar als ik ergens relatief weinig Km maak door dat ik veel wandel komt er nauwelijks stroom bij in de caravan accu

    Tijdens de rit mag ik max 14 APH trekken via auto accu wat daar overheen komt moet dan via de caravan accu. Nu ik tijdelijk elders weer over stroom van het net beschik is er al 8 amp minder nodig.

    De koelbox kan onder het rijden via de auto accu gekoeld worden en tijdens stilstand op de caravan accu/

    Met de zon door het glas en spullen dat gekoeld moet zijn heb je die weer nodig.

    De

    De zelf geïnstalleerde inbraak alarm door laten werken kost 1 ampere per uur. Dit via de caravan accu .

    Andere meeting

    Ik heb een uur de radio laten spelen terwijl ik stilstond met de motor

    Daarna opgeladen de auto accu en de tijd opgenomen met opladen deze lader wasladen via het stroomnet 3 ampère per uur.

    Na 44 minuten branden het lampje groen en was de auto accu vol.

    Dus bij stilstaande auto de auto sleutel op 1 zetten en de radio laten spelen kost iets meer 2 AMH . bij elke 20 minuten die weer nodig was zou bij een 3 ampère lader een ampère verlies zijn dus 44 minuten is dan iets meer van APH per uur.

    Verder laat ik nooit bij stilstand iets door laden of door werken als ik weet dat er minder dan 50 AMH in de caravan accu zit. Een volle is 100 AMH . Zodat ik altijd via de startkabel van de caravanaccu naar de auto accu een stroomstoot kan geven om te starten.

    Ik kan dus midden in de nacht in de

    dun bevolkte gebieden van europa mij zelf redden als de

    accu van auto leeg is .

    Verder heb ik in heel europa gratis wegenwacht hulp.

    O ja voor dat mensen gaan zeggen je kunt ook je caravan accu laden via de auto dynamo. Nee daar is de dynamo niet geschikt voor en is ie zo kapot , want dat heb ik al eens uitgezocht .

    Met vriendelijke groet, hans

  • Hans

    Ik plaats deze bevinding maar in een bestaande topic want het heeft wel indirect met het meten van 12 volt via de accu apparatuur te maken

    Als ik een ventilator van 60 watt die ik in huis laat waaien als het te warm word blaast ie op de hoogste stand perfect

    In de auto/brommobiel echter via de omvormer van 12 volt naar 230 volt blaast ie minder hard en verbruik gewoon 5 ampère per uur plus de omvormer die ene paar ampère per uur er bij vraagt

    Doe ik die blauwe type ventilators aan die van rond de 25 watt 2 AMH dan blaast ie dus veel harder.

    Dus een grote ventilator vis de omvormer laten werken kost meer stroom verbruik en je krijgt er minder voor.

    Alles waar geen omvormer voor nodig heb wens ik hem niet te gebruiken.

    Dus naast de extra stroom die je nodig hebt om een omvormer te laten werken krijg je minder werking. Dus minder voor meer energie verbruik.

    Met vriendelijke groet,

  • Hans

    en dan nog wat

    Op het opladen van de accu na en bij extreme kou een elektrische kacheltje laten werken , kan ik in huis gewoon alles op 12 volt laten werken. ook de laptop met een 12 volt stekker en stukje er tussen die het 19 volt maakt. Verlichtingen de auto ventilators. Gas en stroom staat los van elkaar. Warm water komt gewoon via de geiser en niet via een boiler waar je legionella van kunt krijgen als ze niet goed werken en het door afwezigheid te lang stilgestaan heeft . Dus op gas

    Er zijn zelfs 12 volt koffiezetten apparaten en anders gewoon kokend wat via de trechter gieten.

    Als je zeil als vloer heb dan heb je toch geen stofzuiger nodig . gewoon voorzichtig bezemen .

    . Dat over moderne gedoe is lang niet altijd nodig.

    Ik ga een deze dagen het een en ander op Google over het opladen van de accu via zonne energie . Een kijken of het rendabel is om via het opladen via een acculader op zonnepaneel stroom te hebben.

    De stroom prijs de laatste paar jaar nog al asociaal hoog gestegen.

  • beheerder

    leuk, hou ons eens op de hoogte over het opladen via zonne energie

  • hans

    Een ander meet resultaat die ik in het bestaande topic liever plaats.

    Ik heb sinds ik terug ben in Nederland .

    via een metertje waarmee je een apparaat meet eens 2 weken bijgehouden voor hoeveel ik aan accu's laad dus voor de dikke kabel zit een meter die bijhoud voor hoeveel de caravan accu is geladen ik kwam uit op 11Kilowatt Dat is dat is dus E 3,30 . Ik denk dat ik dus voor gemiddeld 7 euro per maand aan accu's laad.

    Ik zal op 31 mei eens neer zetten wat ik in ene volle maand geladen heb.

    .

    In deze 11 kilowatt in 2 weken zit ook de caravan accu op het kantoor bij inbegrepen die blazertjes laat werken en een en ander kleine dingetjes waarvoor ik 12 volt nodig heb en een radio usb speler via een adapter ipv batterijen op 12 volt speelt. Deze heeft geen stroom aansluiting voor 230 volt .

    Maar wat ik in de auto verbruik en nodig heb voor mijn laptop en blazers heb ik niet nodig thuis.

    Betaal nog steeds meer aan stroom vooruit dan dat ik verbruik maandelijks dus heb elke jaar weer geld terug en met gas en water net zo.

    Ik heb het oude voorschot van toen ik winters nog weinig weg was aangehouden. Nog voor het ganzenonderzoek dat in oktober van het jaar 2000 begon Op een campingplaats kan dat. Thuis waard je voorschot automatisch verlaagd dan. Zelfs tussentijdse prijs verhogingen tegen hetzelfde voorschot bedrag als toen ,( alleen kleine afronding naar boven bij de invoering van de euro in 2002) hou ik elk jaar nog over.

    Ik ben zuinig.

    Met vriendelijke groet,