Hoe voorkom ik te hoge weerstand via de caravan accu

  • Hans

    Hallo

    Hoe kan het komen dat er soms een stekker smelt.

    Ik had de koelbox aan en de ronde accu stekker smolt in het wand contact doos . ik rook een luchtje en trok onmiddellijk de stekker er uit.

    Toen bleek de stekker gesmolten te zijn en was er op tijd bij voordat ie de wand contactdood vernielt.

    Ik heb bij de caravan accu en bij de auto accu en achter het desboord van de auto een rookmelder en een rook melder op het plafon van de auto. Er hoeft maar iets te smelten door de warmte van een draadje en je word gewaarschuwd.

    Ik heb pas alles getest en voor een keer als anti roker een sigaar van mijn vader gerookt om alle rook melders te testen.

    Maar mijn vraag hoe kan in eens zo stekker heet worden bij normaal gebruik.

    Nu heb ik de stekker er afgeknipt en met 2 klemmen een plus en min klem de snoer hersteld en word de koelbox middels accu klemmen aan gezet.

    Wel heb ik bij de plus draadje een zekering van 10 AMH zodat als het draadje te heet word de zekering door brand en de stroom toevoer stopt .

    Alles wat via klemmen op de accu zit of met een draadje op het accu oog was zit heeft een bij de plus draad vooraan een zekering er tussen.

    Ik beveilig nog al streng .

    Ik heb zowel in mijn woon sta caravan als in de auto een koolmonoxide melder . deze heb ik pas getest door een gaslamp in een metalen ton te doen en dan deksel er op en het alarm ging af .

    Om het kwartaal vind er een test van alle rook melders en koolmonoxide melders plaats.

    Maar mijn vraag ik ligt het soms aan de accu of aan iets anders.

    En als er teveel weerstand van de accu afkomt waar kan dat aan liggen.

    Op de accu is een grote krokodillen klem plus en min op de pool geklemd en daar zitten weer klemmen aan vast en een draad die van de wand kantacht doos en daarna isolatie tape er over.

    Ik ga ook op de plus draad van de wand katact doos een 10 APH zekering tussen zetten.

    Hoe kan ik te hoge weerstand voorkomen . want vlak daarvoor branden de zekering door van de stekker van de mobiele telefoon oplader. In middels zit daar een andere zekering buisje in. Die liggen er genoeg in mijn gereedschap kistje.

    Ik heb een tijd terug ook gehad dat de laptop omvormer die van 12 volt 19 volt maakt ik de ene na de andere zekering buisje moest vervangen. Met dat apparatuur wens ik niet de stekker te verwijderen en met klemmen te vervangen. Ik heb liever dat het buisje doorbrand dan de voeding van mij laptop.

    Ik heb over het algemeen veel dingen iets lager gezekerd dan zou mogen.

    Een lagere zekering ergens in zetten kan geen kwaad een hoger kan gevaarlijk zijn.

    Ik wil graag de boel veilig houden en wie tips heeft hou ik mij aanbevolen.

    Met vriendelijke groet,

  • beheerder

    Hans,

    Het is altijd erg oppassen met electra, zowel wisselstroom als gelijkstroom is gevaarlijk.

    Als je geen kennis hebt van electra raad ik je aan er vanaf te blijven en het te laten installeren door een erkend installateur.

    Voor wat betreft weerstand in het systeem moet je denken aan bijvoorbeeld de juiste dikte accukabel, goed aangedraaide bouten en moeren, schone accupolen, beschadigde accukabels.

  • hans

    accu poolen zijn schoon en lichtjes ingevet met zuurvrije vaseline . Voorkomt roest aan de poolen

    De draad heeft wel de juiste dikte.

    Wat je nooit moet doen is bijvoorbeeld als een stekker kopot is van een bepaalde 12 volt apparatuur daar een andere accu stekker van een kapotte apparaat dat je bewaard heb gebruiken want dan word het heet in de draden.

    dan kun je beter klemmen er op zetten en bij de plus kabel een zekering er tussen.

    En altijd bij de accu waar stroom getrokken word een rook melder. Een draadje hoeft maar iets te smelten en de rookmelder gaat af.

    Zo ben ik eens een keer in de nacht wakker gemaakt bij een beginnend smeltend draadje . Meteen stekker los .

    De warmte blazer in de auto/brommobiel was 13 amh en de stopconct met klemmen kon maar 10 amh aan.

    Tegenwoordig staat het nu op de verpakking , maar toen niet. Het was - 7 die nacht en met zo warmte blazer werd het plus 10 ongeveer. voldoende voor als je onder de dekens ligt.

    Nu heb ik gewoon een standkachel. warmte via brandstof tank . zo pomp om de standkachel te laten werken kost niet zo veel stroom .

    Met vriendelijke groet,

  • Boris

    Bedankt voor de info.

  • beheerder

    Los van de veiligheid is het natuurlijk ook zo dat wanneer je een acculader hebt met een Wa laadkarakteristiek, dat wil zeggen weerstandsafhankelijk, deze sterk beinvloedt wordt door de weerstand in bijvoorbeeld slechte verbindingen of kabels.

    Dit zal als gevolge hebben dat de lader er te vroeg mee zal stoppen en de batterij zal sulfateren.

  • Hans

    Als de accu volgeladen is stopt ie met laden . Ik heb een intelligente accu lader dus ik kan terwijl ik lig te slapen thuis of nu op thuis zit de accu lader aan zetten en als ie al vol is voordat ik morgens vertrek word de accu niet over beladen. Ik heb op de dam van de tuin een waterdicht stroompaal met dikke kabel staat en deel de kabel in gegraven . zo kabel die zo dik geïsoleerd is en tegen weer en wind kan en zelfs in kan oprollen in mijn regen tonnen bijwijze van spreken

    Je kunt voor 2 tientjes al een accu lader 4 of 6 AMH kopen .

    Maar je zul;t altijd iets over beladen.

    Deze accu lader kost 5 tientjes en kapt er mee als de accu vol . Dus de meer prijs word terug verdient op de levensduur van de accu .

    Nu een ander vraagje Ik heb net een website gelezen om mij meer in wat WEERSTAND is te verdiepen.

    Ik las daar het volgende op bron : http://dvtg.hku.nl/licht/weerst.htm

    Een voorbeeld: een koperen draad heeft een lengte van 10 meter en een dikte van 1 mm2, dan is de weerstand in die draad (10 x 0,0175)/ 1 = 0,175 Ohm. Om het spanningsverlies te kunnen bepalen moeten we gebruik maken van een formule, de zogenaamde Wet van Ohm. De Wet van Ohm luidt als volgt: U = I x R. Bij een stroom van 5 Ampère is het spanningsverlies 5 x 0,175 = 0,875 Volt. Dit is bij een spanning van 220 V zeer gering en nauwelijks merkbaar. Maar wanneer de stroomsterkte niet 5 maar 64 Ampère is wordt het verlies 64 x 0,175 =

    11,2 Volt.

    Ik heb nog nergens kunne vinden of dit verhaal dus ook geld voor 12 volt stroom , . alleen zijn de draden geen 10 meter van de 12 volt apparatuur op de accu . maar als de koper van het draad ook 2 mm dik is en dan 2 meter voor het gemak dan is het 2 keer 0,0175 = 0,0350 en het apparaat verbruikt 10 AMH van 12 volt

    Moet ik dan ook 0,0350 keer 10 doen = 0,350 dus iet meer dan 1/3 watt weerstand.

    Klopt het al ik hier de coclussie uit op maak dat elke meter draad van die dikke een weerstand of stroomverlies van 0,175 wat heeft per 10 AMP

    Ik weet ook nog een hele boel niet maar is het mogelijk om weerstand te meten .

    Met vriendelijke groet,