Vaarseizoen begint weer.

  • Beheerder

    Beste lezers,

    Het mooie weer breekt aan en iedereen trekt zijn bootje weer uit de stal.

    De hele winter heeft hij hopelijk keurig aan een druppellading gehangen en toch start hij niet op of ik kan er niet lang genoeg mee varen ???????

    Hoe kan dat? Graag tips van mensen die varen en ervaring hebben hiermee.

    MvG,

    Beheerder

  • Hans

    Hallo

    Er zijn ook al fluister bootjes . Een buitenboord motor op stroom.

    In natuurgebieden waar vogels geteld word en men van geluid van zingende vogels afhankelijk is om te kunnen tellen is een buiten boord motor op benzine niks.

    In de weerribben mag je als toerist niet eens met een buitenboord motor varen die op brandstof gaat.

    Alleen met buitenboord motor via stroom de fluister bootjes.

    Ik heb een paar jaar terug eens zo boot voor een dag gehuurd .

    Heerlijk je hoeft niks te doen en kan rustig naar libellen en andere dingen kijken.

    Met vriendelijke groet,

  • beheerder

    dat klopt hans, in de fluisterboot zit dan een voltraktie batterij, hetzelfde als dat er in een heftruck zit.

  • hans

    Zijn dat soms 48 volt accu's die met andere laders opgeladen moet worden

    MVG

  • beheerder

    Hallo hans,

    Dat ligt eraan, een traktiebatterij, ofwel een heftuckbatterij kan erg goed gebruikt wordenvoor de voeding van die boten, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de foto's van de bierboot in utrecht, dat batterijpakket bestaat uit 4 traktiebatterijen van 80 volt http://www.traktiebatterijennederland.nl/site/pages/public/page.php?hg=16&sg=1&ig=1&titel=Nieuws

    Om die batterijen te kunnen laden zijn er diversen batterijlaadtechnieken mogelijk.

    mvg,

    beheerder

  • hans

    Ik weet nog lang niet alles van de accu techniek

    De interesse gaat ook meer naar andere zaken uit. Maar om die andere zaken te kunnen uitvoeren zijn gereld accu's nodig en is deze interesse een indirect noodzaak geworden daarvan. Net als brommobielen techniek.

    Maar als ze 80 volt accu hebben en ook al 600 volt .

    Dan er dan niet gewoon een 230 volt accu zijn waar je rechtstreeks alle 230 apparaten op kan laten werken. Met een beetje veel ampère kan je er dagen lang je brommobiel via een verwarming element warm houden. Het zal wel veel laad tijd in beslag nemen .

    Met vriendelijke groet,

  • beheerder

    dat klopt, er zijn zoveel verschillende toepassingen voor accu's wat dacht je bijvoorbeeld van de nederlandes onderzeeboten, dat zijn 2 sets van 244 stuks2 volts cellen met een amperage van 14.000 / c5 dat is gigantisch mooi.

  • hans

    Bij de marine hebben ze wel meer mooie dingen.

    Nachtkijkers waarmee je echt alles kunt zien in het donker en zo.

    dus zulke accu .

    Ik heb zelf al een perfecte nacht kijker die het beetje licht opsterkt, maar die bij de marine dan word de nacht gewoon dag.

    Niet zo rest licht versterker van paar honderd euro want die kun je weg gooien , maar echt een van 3000 euro. Let op in Denemarken vallen ze onder de wapenwet , maar ook daar heb ik in het holst van de nacht de noordelijke soorten aan uilen waargenomen.

    Je kunt in het holst van de nacht in het bos het wild en de uilen perfect zien en vleermuizen etc.

    En ook de batterij word bijgeladen via de accu , dus het verhaal blijft indirect nog gewoon ontopic. Vooral met maneschijn dan is het door de kijker licht . Kun je winters de ganzen zien slapen.

    Maar met kijkers van de marine zou ik in de nacht op de slaapplaatsen de kleurringen af kunne lezen, want die vergroten veel ,dat kan nu alleen overdag met de telescoop.

    Met grote kijkers van de marine heb je goede accu nodig en ook accu met veel; ampère want bij een oorlog weet je nooit van te voren hoe lang je van huis ben.

    Zonder extra caravan accu in de auto/brommobiel is werken is een handicap .

    Met vriendelijke groet,

  • beheerder

    dat is mooi spul idd, maar een restlichtkijjker wrkt ook erggoed, alleen niet vor jouw werk denk ik